Det kom ett mail från sonens mentor.
Hej! Det har inte varit någon bra dag för H på slöjden idag. Enligt E klippte H sönder sitt arbete förra lektionen, en stickning ca 3 dm. Egentligen skulle han inte ha stickat den här terminen, men han ville inte göra det som skulle göras (sömnadsarbete) och satte igång att sticka på eget bevåg. E och H kom då överens om att det skulle bli en halsduk. H stickade aldrig klart halsduken utan valde att avsluta den själv.
Då kom E och H överens om, förra veckan, att han ändå skulle göra ett sömnadsarbete. Men idag ville han inte längre det. Han fick chansen att presentera ett eget arbete då han ville bestämma själv. Istället för att jobba höll han på med sin mobil ca halva lektionen varpå han sen ville göra en kudde. Innan han började var han tvungen att rita ett mönster på kudden och då blev det i form av en kuk. Då han inte fick kukkudden godkänd fick E heta både det ena och det andra. Nu är planen att han nästa gång ska göra en kudde med en prick på. Eftersom han inte producerat något den här terminen hittills dyker det upp en betygsvarning så småningom.
Jag mailade tillbaka och frågade varför de inte lät honom sy en snoppkudde, det är en lite mer avancerad form än en prick. Vad fick han för motivering. Vem har bestämt att snoppar är otillåtna? En skola målade en snippa på väggen och snoppkuddar finns att köpa. Snoppbakelser hyllas på nätet och fick vara med i TV4.
Frågade de sonen vad han hade för argument för att få sy en snopp? Var det bara för att provocera och testa gränser? När får man göra det i konstform? Måste man vara vuxen och konstnär?
Jag frågade sonen när jag kom hem, han hade väl inget direkt bra svar, han var väl ute efter att provocera helt enkelt men sa också att de skall väl inte bry sig om jag vill ha en kudde med en kuk på eller inte. Ingen ser den ju i mitt rum. Frågade honom också om svaret han fått av läraren och hon hade sagt att någon kunde tycka att det var anstötande. Vem skulle det vara? Klasskamraterna i klassrummet, läraren, vi föräldrar när han kommer hem med verket? Varför är könsorgan som himla tabu och dramatiskt? Varför inte bara avdramatisera så det inte längre är en "cool grej" eller något man kan provocera med. Var är diskussionen?
Jag säger inte att han nödvändigt skall få göra en kudde med snoppmotiv men jag vill att skolan tar diskussionen, ger honom argument som går att förstå och att han utmanas i varför han vill gör något sådant. Att ha får stå för det. Tänka igenom.
För övrigt hade H en helt annan syn på vad som hade hänt lektionen innan med stickningen, han hade aldrig sagt/gått med på att det skulle bli en halsduk och när han inte ides sticka mer sa han att den var 60 cm x 30 cm och läraren hade sagt att den inte dög som halsduk. Han hade försökt med halsduk till väldig liten person men nä det hade hon inte gått med på. Då hade han slängt den eftersom den ändå var värdelös (jag sa hemma när han berättade detta redan förra veckan, varför sa du inte bara barnvagnstäcke?). Otroligt onödigt av honom att börja sticka när de inte skulle sticka och ännu mer knäppt att inte bara göra som läraren sa och göra en halsduk. Och varför berättar de detta för oss nu, 3 veckor senare, varför kunde jag inte få ett mail om att ungen vägrat att sy. Nu är det ju så att han faktiskt är rätt duktig på att sy.
Kollar man in hans slojd.se-konto kan man se att han i 5:an sydde en kudde i lapptäcksteknik som han slet väldigt med. Så är nu syftet bara att de skall sy eller finns det andra saker de skall öva på i slöjden? Varför har man slöjd, vad skall man lära sig?
Han hade också sagt att han skulle slänga kudden när den var klar, då fick han veta att han inte fick göra en kudde längre. Är det ett krav på slöjden att man måste behålla grejerna? Vem bestämmer det?
Herman älskade syslöjd förut, sydde, stickade och virkade gärna hemma och använde grejerna han hade gjort. Men så hände något på högstadiet. Vad vet jag inte riktigt. En sak han själv pratade om idag var att i mellanstadiet fick de ett ganska avancerat formulär att fylla i gällande slöjden, plan, val av material osv... och de skrev på slojd.nu om sitt arbete. Nu skall de rita en bild och skriva en färg enligt Herman. Han tycker inte det hjälper honom direkt. De använder heller inte slojd.nu längre för dokumentation. Jag föreslog att han då skulle skriva som han gjorde förr om det var lättare att då fullfölja osv...
Nu när H gick och lade sig så berättade han att han funderat på pricken på kudden. Han har bestämt sig för att prova på att virka en cirkel, det har han aldrig gjort förut så han vill prova det och sen sy på den. Han funderar i alla fall och jag hoppas han tar tag i det och gör ett bra jobb. Betygsvarning känns ju inte så kul. Han blev arg när han hörde det. Han hade virkat ett nytt tekoppsunderlägg för några veckor sedan så något hade han i alla fall producerat.
Här nojjar jag över sonens beteende i skolan och så spränger någon bomber i Bryssel. Då känns plötsligt alla problem små. Jag fick ångest över hur världen är, hur liten jag känner mig, så maktlös. Hade ett foto att ta idag men all lust var borta. Men vill samtidig inte låta terrorister och en obstinat son paja mitt 365-projekt så jag hamnade på järnvägsstationen tillslut men inga coola tåg idag så det fick bli ett löv på marken istället som dagens bild.
Sen var jag och hämtade ut min beställning från Cyberphoto. Beställde vid lunch igår och innan kl 11 idag fick jag SMS:et om att paketet anlänt till Boden. Det är bra jobbat. Nytt stativ (likadant som innan) och ett nytt objektiv. Ett 35 mm f/1.8. Snabbprovade det genom at ta en bild på Jasha. Handhållet med autoinställningar. Taget med f/2.8, 1/60, ISO1600.Varför har han gröna morrhår? Jag provade att justera för chromatic aberration för det objektivet men det hjälpte inte. Någon idé?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar