08 mars 2016

Dag 68 (#008/#blogg100) - Fotograferilek

Dagens bild fick bli denna bild på Fritz Olssonklockan. Nu när jag tittar på bilden så tänker jag att jag glömde bort att det finns en klocka på andra sidan också, det hade kanske varit bättre då hade jag nog sluppit ett hus i bakgrunden. Får bli någon annan dag. Även idag skippade jag stativ och manuella inställningar (mer är fokuset), fick jobba lite med att bli av med det lilla brus som bildades i himlen. Kameran är rätt ok på att hantera högra isovärden. Jag provade aldrig på att ändra vitbalansen idag kom jag på. Men urtavlan ser rätt vit ut och den gula väggen har en varm och fin ton. Himlen var molnig men började lätta lite så färgen stämmer rätt bra.
Sen roade jag mid lite med att bända tiden lite i Lightroom, lite vridande vertikalt och horisontellt som normalt används för att korrigera förvrängningar från objektivet. Lite rolig bisarr bild.
Jag har skrivit om redigering av bilder förut och här ovan är ett exempel på vad man kan göra som fortfarande kan vara bildkonst men är det ett foto? Det är i alla fall inte en avbildning av verkligheten. Idag pratade jag med en kollega om en av mina bilder. Vi har tidigare pratat redigering och att ta sig tiden att fota i raw och behandla bilden istället för att bara låta kameran bestämma.

Tänkte därför visa hur jag redigerade bilden som kollegan gillade.
Originalet i rawformat togs med  min Sony a6000 med mitt Samyang 12 mm det är ett manuellt objektiv så jag får tyvärr inte bländarintällningen sparad i exif men jag tror jag körde med 5.6 slutartiden var 30 sekunder och ISO 100. Har skärmdumpat från Lightroom för att visa hur den såg ut när jag importerade den. Mörk som attan men jag litade på att det  skulle finnas nog med info där för en bra bild.
Detta blev mina inställningar. Jag drog upp exponeringen lite och lättade på skuggorna, lade tillbaka lite svärta och drog ner kontrasten som kompensation för att jag hade ökat på klarheten och dragit upp lyster för att få fram färgerna som alltid är svaga i raw. Jag justerade även vitbalansen från 4450 och -6 till nedan. Dvs gjorde den lite kallare.
Visar bilden verkligheten, inte som ögat kan se den, vi kan ju inte spela in 30 sekunder moln som rör på sig och det var ju nästan kolsvart där jag stod på isen kl 18:28. Nattfoton kan aldrig visa verkligheten som ögat ser den. Jag älskar att fota i mörker just för att det ger en möjlighet att leka lite mer än i dagsljus (om man inte plockar fram sina filter förstås). Tycker att ljus är mer spännande i mörker. 

Hur redigerar du? I vad?

Inga kommentarer: