07 maj 2016

Dag 128 (#068/#blogg100) - Helgtur med vatten

Helgen var egentligen full av en massa borden, jag borde städa huset, jag borde kratta i trädgården, jag borde skriva klart några texter som ligger här hemma i datorn och pockar på min uppmärksamhet, jag borde tvätta... osv...

Men istället åkte jag, Henrik och Herman till Luleå och köpte lite kläder till Herman och en väska till Henrik, fikade. Väl hemma släppte jag av de andra och tog en totalt mljövidrig tur ut på landet med bilen. Upp mot Niemisel, Lassbyn, Gunnarsbyn. Jag lyssnade på Bläckfisken av Christer Lundberg och stannade och fotade lite här och var. Hjärnan fokuserade helt på de två sakerna lyssna och fota.

Dagens bild (den översta) är från Råneälven vid en liten rastplats i skogen där älven svämmat över. Fotade med ett filer på kameran för att få till lagom mjukt vatten.
 Stannade till vid en lada jag fotade i februari på en av mina turer. I närheten av Södra Prästholm vid en grusväg. När jag hade stannat bilen och klivit ut på fältet sprang en räv och två rådjur in i skogen till vänster i bild. Jag blev helt lyrisk av denna naturupplevelse. Det var en sådant magiskt ögonblick när de alla tre vände huvudena mot mig precis innan de stack iväg. En stund av kontakt. Tänk om jag hade haft kameran redo då. Men jag såg dem inte alls från bilen först. De var i dungen vid ladan.
 Tog en tur bort till Lassbyforsen också för att se om det var galet mycket vatten där också men så farligt var det inte. Fångade bron och vattnet, här utan filter.
Funderar mycket på det här med fotograferandet, försäker undvika att det blir ett tvång men vissa dagar kan det nästan kännas som ett av alla de där måstena. Men samtidigt älskar jag den där stunden när jag väl sätter kameran till ögat och fångar något även om det är "en mindre bra bild bara för att ta på något". Det är något visst med det tillfället. Samtidigt önskar jag att jag kunde komma på något roligt projekt. Idag såg jag människor på stan som jag så gärna hade velat fotografera men med familjen med mig och med min blyghet så vågade jag inte fråga. Blir lite arg på mig själv, varför är det så sjukt svårt.

På tal om fotoprojekt så gillar jag The After School Project på Instagram av Cassandra Giraldo.

Ute är nu ljuset helt fantastiskt guldgult, i morgon skall jag nog ta mig en tur vid denna tid och vädret är som idag. Frågan är bara var jag skall åka. Idag är jag dock lite sugen på att ta kameran och smyga tyst ner till sjön och strandkanten, ett 30-tal tärnor spatserar omkring och letar något att äta, skränar och ser ut att ha det trevligt. De skulle våga sig lite högre upp i trädgården jag kastade ut lite bröd igår till fåglarna som ingen ätit upp ännu. Men jag skulle nog bara skrämma bort dem om jag gick ut nu eftersom jag saknar ett bra teleobjektiv. På tal om sjön så är den nu isfri, sista isresterna sjönk under dagen. Henrik vann årets familjevad om när det skall vara isfrott. Han hade gissat på 1:a maj och jag på 18:e så han var närmast. Ute på sjön ligger några änder och glänser i solens gula ljus och nyss kom ett storspovspar spatserande nere vid bryggan. Tar jag mig bara tid att titta har jag ett rätt stort djurliv utanför fönstret. Tror aldrig jag skulle klara av att bo inne i stan igen. Behöver naturen precis runt hörnet.

Lyckades fånga tärnor från vardagsrumsfönstret (med intelligent auto och autofokus, handhållet då stativet var i bilen). Storspoven sprang och gömde sig bakom ett träd när jag öppnade fönstret.





Inga kommentarer: