01 maj 2016

Dag 122 (#062/#blogg100) - Besvikelse och sol

Jag har alltid varit så stolt över att mina barn vågat stå på sig, vågat vara sig själva. Och så idag så ser jag min äldst son komma cyklande på cykelvägen med sitt långa hår fladdrande bakom sig. Ingen hjälm på huvudet. Chocken. Vi som alltid pratat om vikten av att ha hjälm på huvudet hemma. Om att i detta hushåll gäller hjälm eller ingen cykel alls. Jag hade en granne  när jag var yngre som bara skulle till affären runt hörnet, han är idag förlamad i stora delar av kroppen, något han nog inte varit om han inte spräckt skallen mot en trottarkant. En kille som alltid hade hjälm när han cyklade långt, men nu skulle han ju bara till affären. Både jag och flera jag känner gjorde vurpor med cykel senast i fjol. Jag har gjort flera, en gång dunkade jag även i skallen så att hjälmen fick kasseras. Hur kan han ha glömt detta?

Hur kan han försvara sig med "men min kompisar får ju cykla utan hjälm" som om hans skalle skulle vara mer skyddad av det. När hände det där, fär bara några år sedan sa han förfärat "alltså x cyklar utan hjälm, det skulle jag aldrig göra. Undra om X:s mamma vet.". Nu försöker han försvara sig med att han aldrig har ramlat. Som att aldrig ha ramlat betyder att man aldrig kommer göra det eller att man aldrig kommer möta en bilist som inte har full koll.

Vi pratade mer om det och han vill inte vara den enda som cyklar med hjälm, vill inte att kompisarna pratar bakom ryggen på honom för att han har hjälm. Ja men sorry då blir det att vara den där killen som inte har en cykel istället. Var tog det där skinnet på näsan vägen, det som gjorde att han skaffade långt hår fastän alla kompisar hade kort mm. Varför skulle det fär jäkla grupptrycket ta tag i min son, varför detta plötsliga behov av att vara "som alla andra". Kanske har jag svårt att förstå då jag själv aldrig känt det behovet.

Tycker verkligen alla andra föräldrar det är helt ok att cykla utan hjälm? Visst sonen fyller 15 om en vecka, då ander lagen att hans skalle är hård nog för ett fall men tills han är 18 är det faktiskt jag som bestämmer.

Jag och sambon har alltid cyklat med hjälm för att vara förebilder för barnen. Visa att som vuxen går det alldeles utmärkt, man blir inte alls utskrattad eller mobbad. Önskar att jag hade kontaktuppgifterna till den gamla grannen, han som fick mig att inse vikten av hjälm även om man bara skall till affären. Han skulle kanske kunna ha föreläst på barnens skola precis som han gjorde på vår.

Jag har inte varit besviken på vädret idag, det har varit fantastiskt, 15 grader och strålande sol. Jag tog bilen till Laxholmen. Där fotade jag lite och satte mig på en trappa och bara njöt av solen.
Gick även en liten tur i skogen och slog mig ner på en murken trästock. Skönt att sitta där i skogen och fundera en stund. Lyssnade även klart på Miniatyrmakaren. Den slutade väldigt plötsligt måste jag säga. Var inte alls beredd på det slutet, lite besviken. Gillade det mesta med berättelsen i övrigt. Något tips på vad jag skall lyssna på nu?
På vägen därifrån fotade jag Laxede kraftstation och bron över älven. Stationen får vara dagens bild.

Jag gillar färgerna och betongens råhet. Fotade även lite nere i gamla älvfåran. Drog ner clarity på bilden för att få lite drömsk mjukhet.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jo det är inte kul när tonåringen inte vill göra som man säger. Men som sagt, barn är barn tills dom fyller 18 och jag tycker du har rätt att bestämma om han ska ha cykelhjälm eller inte. I mitt hem drar man på sig en gul varselväst och knäpper på sig hjälm om man skall cykla någonstans. mina döttrar vet om att jag inte viker en tum på detta. Jag brukar köra med att i Stockholm har nästan alla cykelhjälm så det är inget man behöver vara generad över någon annanstans heller. Det är viktigt att du pratar med din son om det här. Kanske ta några cykelturer med honom där han har hjälmen påknäppt. Ungdomar kan behöva vänjas vid hjälmen igen.

Kram Therese

Béatrice Karjalainen sa...

Tack Therese. Nu tror jag han hunnit cykla 1-2 vändor utan hjälmen bara. Vi hade ju bart på backen bara alldeles nyligen här uppe. Men jag skall ta med honom på tur med hjälmen på. Hjälm borde ju vara ett tecken på intelligens och att man faktiskt bryr sig.