20 maj 2016

Dag 141 (#081/#blogg100) - Idag kom den

Dagen började bra idag, svängde in vid jobbet och vid en bil på parkeringen före oss stod en mycket attraktiv man i min egen ålder. Vi fick ögonkontakt och han gav mig en blinkning och ett stort leende. Det gjorde min dag. Kramades med en kollega också. Ibland kan man behöva en fredagskram. En annan kollega masserade axlarna på mig en liten stund, oj så skönt. Det behövde jag. På lunchen lunchade jag med Mattias som jag inte träffat på jättelänge, det var mycket trevligt.

Idag släpptes Då Som Nu Som Alltid, Kents sista album. Började lyssna i bilen på väg till jobbet och sen på vägen hem igen och här kommer mina första reflektioner. Länkar till Youtube Official Audio där de även skrivit texterna under.

Andromeda trist intro eller avsaknad rättare sagt men älskar refrängen. Spökstad var kul att höra igen.

Tennsoldater underbar text men lite enformig musik. Bättre intro än första låten. Men som vanligt trallvänlig i refräng. Är det Hjärta den påminner om? Den kommer växa.

Vi är för alltid tjatig men jag gillar texten. Lite jobbig ljudmassa för mitt döva öra i alla fall när jag lyssanar via mobilen på högtalare. Men visksjungande intro gillar jag.

Den västra stranden fint intro och jag gillar ljuden. Underbar synthslinga Väntar på att den skall dra igång men refrängen ökar mer i massa med kör istället. Fint. Jag är ju ingen fan av gitarronani så det lilla mellanspelet störde lite i det skadade örat.

Nattpojken & Dagflickan har en spännande titel. Men den sa mig inget. Tjatig.

Vi är inte längre där. Så som jag älskar Kent, text som träffar mitt i hjärtat. Lite fusk eftersom den har jag hört förut men redan då nockades jag av den.

Förlåtelsen detta har vi hört förut. Passande att texten verkat handla om att Jocke är less. Kan inte komma på vilken låt den påminner om. Gillar uppbyggnaden i början på låten.

Skyll inte ifrån dig känns lite tjatig och jag glömmer den snabbt.

Gigi trallvänlig om inte annat. Gillar texten.

Falska profeter älskar texten. Den här kommer att växa känns det som. Men den känns hemskt bekant.

Den sista sången så självklar titel. Finstämd och den passar fint som sista låt men den hade fått tona ut lite långsamt istället och lämnat oss långsamt. Det är alldeles för abrupt slut på en sista låt.

Saknar Egoist som jag tycker så mycket om. Varför är den inte med på albumet?

Sen har jag hunnit lyssna 2 gånger till och favoriterna är just nu: 
  • Tennsoldat, den är så grymt skön.
  • Vi är inte längre där, fantastisk.
  • Falska profeter, växte helt klart. Texten!
  • Förlåtelsen, börjar så bra, Jockes röst så skön och den har verkligen tagit sig av lyssnande.
  • Gigi, tar sig även om jag ju tillhör de som föredrar synthiga Kent före rockiga i mångt och mycket. Men jag gillar att det är lite fart i den. 
Övrigt:
  • Vi är för alltid, den tog sig rejält när jag lyssnade på den med ordentligt ljud.
  • Den västra stranden växer den också, lågmäld, mysig. Hade passat som ballad i Melodifestivalen nästan :-)
  • Nattpojken & Dagflickan kom jag också på mig själv att nynna med i men fortfarande för tjatig.
  • Skyll inte ifrån dig är för lågmäld och jag gillar inte de där uuuuupp. Önskar den kunde ta lite mer fart. Blir lite för många lugna låtar. Men som vanligt kan jag ta in texten och reflektera
Men totalt är den inte alls lika bra som många av de andra. Men somliga skivor har växt av många lyssningar. Alla har sin charm. Jag både längtar och fasar för konserten i oktober. Vill inte att det skall vara slut.

På vägen hem från jobbet stannade jag till vid en av ladorna jag fotade i vintras och tog några vårbilder. Först en liggande och sen en stående. Den stående får vara dagens bild. Den liggande fick lite väl centrerad horisont. Men den liggande har bättre himmel. Borde ha tänkt på placeringen lite mer, nu gick jag efter ladan, ville att takets vinkel skulle hamna strax under mittkryssets ena sträck, brukar ge bra balans i placeringen i sidled. Men glömde som sagt bort höjdleden lite. Ser nu att på den stående bilden känns det lite som om ladan lutar bakåt.
Avslutade med en bild på vägen där löpare möter bil.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Bra sammanfattning av Kent's senaste skiva! Jag tror dock att de kommer tillbaka om 4-5 år precis som A-ha gjorde. Mvh-Scott (Google+ / Instagram.

Béatrice Karjalainen sa...

Tack @Scott Davies. Har svårt att tro att de kommer göra någ
on större återförening. Kanske någon reunionspelning men släppa nya skivor nä. Men man vet ju aldrig.

Unknown sa...

Jag räknar iskallt att sista konserten på den här turnén inte är på Tele2 utan på invigningen av Eskilstuna Arena även om det inte blir en fullängdskonsert

Béatrice Karjalainen sa...

Intressant reflektion Jesper. Det vore förstås en fin gest till Eskilstuna. Men samtidigt att lura en stor mängd fans. Men men... Skall du på Tele2 eller här i Luleå? Fick själv inga biljetter till Tele2 :-( Men har till Luleå och där kommer jag stå och gråta när sista tonerna tonar ut. har så fina minnen från Kentkonserter även om de är väldigt få i antalet.