20 november 2020

Akvarellförsök #16 - Alplandskap

 För totala nybörjare och ickemålare  måla ett vinterlandskap på 5 minuter så presenteras den här videon av John Gifford

This short step by step watercolour video is for Complete Beginners or for someone who is just thinking about starting to paint as a hobby. All you need is 2 colours , ie A red and a Blue, some brushes and a piece of paper, to practice some watercolour painting techniques No drawing involved. So let's get started.
Det lät så enkelt och såg inte direkt svårt ut, vem som helst ska kunna göra detta. Haha... han underskattade uppenbarligen min förmåga. Men jag kämpade på och gjorde 4 st på raken eller rättare sagt 2 och 2 för medan himlen torkade på ena började jag på andra osv.. De första 2 är på det billigare tunnare pappret och de andra två på det tjockare.

Här tycker jag han var lite sämre på att förklara. Ex missade jag första gången (uppe till vänster) att lämna vitt där husets tak skulle vara. 

Andra gången (uppe till höger) sabbad jag himlen (inte oväntat alls) och huset och staketet lämnar en del att önska. Fjärde försöket (nere till vänster) blev jag rätt nöjd med. Fick till i alla fall de bakre bergen som jag tänkt mig och stugans tak blev bra. Tycker man kan se att jag förbättrade bergen från bild till bild. Och se förbättringar är ju alltid trevligt. Staketet blev nog bättre i bild 3 (nere till höger) än i bild 4.

I videon ritade han dit även en man och en hund för lite liv men det såg jag först efteråt och då kände jag att det kommer jag bara sabba hela bilden med så denna gång blev det utan. 






Inga kommentarer: