20 november 2020

Akvrellförsök #17 - Tulpan

Min dagens bild (foto) blev en av mina tulpaner. Jag gillade hjärtformen av bladen så jag tog en bild nära där man ser ådringen.

Sen tänkte jag att den borde gå att måla av så jag satte full ljusstyrka på laptopskärmen och lade ett smörpapper över och ritade av med en mjuk blyertspenna. Sen vände jag pappret över ett akvarellpapper och ritade av igen. Passade på att vända pappret en gång till och måla en rättvänd tulpan på akvarellpappret också.

Gjorde ett försök på egen hand. Oj så svårt det var. Hur blanda färgerna mer jämt i övergångar, hur tänka kring ljusa kanter och highlights osv men som en stunds avslappning funkade det utmärkt.

Jag har inte heller riktigt fått till snitsen med flera lager inser jag. Får kolla på någon video och testa igen. Jösses vad dålig jag varit på att beskära bilderna efter scanningen. Men bakgrunden i scanningsprogrammet är svart, hopplöst att se om man fått bort allt.


Inga kommentarer: