21 november 2020

Akvrellförsök #18 - Tulpan

Nytt försök med tulpanbilden.

Denna gång kollade jag på en video av Mr. Otter Art Studio om hur man målar tulpaner och hon går igenom hur man graderar från ljust till mörkt och tvärt om samt hur man jobbar med flera lager. Det var en nybörjartutorial vilket kändes bra. Tyckte hon var tydlig och intressant att se hur hennes bild växte fram. Först kollade jag igenom hela sen en gång till med med pendel och färg och massa paus och omtittande. Jag målade ju inte en exakt likadan tulpan så jag fick klura lite. Tycker att själva bladen blev bättre. Sen hade jag några smärre missöden med färg/vatten som droppade och ställen jag var lite för otålig på och inte väntade på att det skulle torka som det skulle. Jag målar också för långsamt. 

Men stjälken är jag riktigt nöjd med, alltid något. Det här med ljust överst på bladen är svårt, måste klura lite på det nu blev det lite färgrikare än vad jag hade velat. En del målar med penna efteråt för att visa det ljusa. Här är ett exempel. Hur gör ni när det skall börja med ljust?


Inga kommentarer: