07 november 2020

Skrivandet lite på på paus men annat kommer... (Akvarellförsök #1 - Norrsken)

När pandemin slog till som värst i våras kunde jag inte ta min ryggsäck och gå och sätta mig på café för at skriva. Enda platsen som det fungerade på kändes det som. Kom av mig. Kanske berodde det också på bristen på någon att bolla text med men det som fick luften att gå ur ordentligt var att jag inte lyckades komma in på någon skrivarkurs under sommaren som jag hade hoppats på. Men mina 2 berättelser jag har i huvudet finns kvar, det kommer ut några strofer då och då som jag klottrar ner i ett block.

I jul är jag ledig 3 veckor och jag har lovat mig själv att då ska jag sätta mig ner och skriva. För jag vill ju.

I väntan på att det skall återkomma som ett flow så läser jag böcker om skrivande och så bestämde jag mig för att försöka mig på vattenfärg, eller akvarell som man säger när vuxna gör det :-)


Eftersom det var en spontan ingivelse efter att en bekant sagt att hon skulle hålla akvarellkurs (som jag sen inte kunde gå pga dagtid) så gick jag till affären Gilla Kreativ här i stan och köpte ett "startkit" med papper, färg och lite annat. Jag har inte målat akvarell sen högstadiet/gymnasiet. Men jag minns att jag gillade och jag har ännu kvar bland annat en färgblandningsövning vi gjorde i högstadiet. Minns den som väldigt rolig. 

Jag har även en annan anledning till att hitta något mer att göra. För efter 6 år med dagens bild (ja ja jag vet att jag inte fortsatte att lägga upp bilder i bloggen och skall vilken dag som helst ta tag i det) så är det nog dags att avveckla det projektet. Nu börjar motiven ta slut i mitt närområde och med restriktioner som gäller kan jag inte heller resa runt för att fota. Det börjar bli mer jobbigt än roligt. Men det betyder ju inte att jag lägger ner kameran för foto kommer nog alltid vara mitt stora intresse, kanske fotar jag de flesta dagar ändå för jag har bestämt mig för ett nytt årsprojekt (innan jag började fota var det ju att snitta en mil/dag i ett år och andra knäppa grejer).

Det nya då, jo jag har märkt att jag sitter alldeles för mycket stilla framför allt framför datorn så jag skall försöka få lite variation. Jag skall antingen fota, måla, skriva eller träna varje dag minst 1 timme (förutom foto det kan ju ta allt mellan 1 minut från foto->redigering till timmar men tar det bara några minuter så får det bli styrketräning 30 minuter eller något liknande de dagarna då). Ett kreativt år med inslag av ökad motion. Har jag lyckats ta en bild varenda dag i 6 år så borde jag väl klara av detta också, i värsta fall blir det väl 365 foton till :-) Men vad skall #-taggen heta?

Och eftersom jag tycker det är roligt med dokumentation så får jag väl göra att försök att hålla bloggen uppdaterad. Kommer lägga allt på Instagram också. 

Ett första försök utan att kunna ett smack (eller ja jag provade 2 gånger på vykortsstora papper först för att huvud taget förstå mig på vattenfärg på tub, aldrig sett förut) Följde en tutorial av Peter Woolley på YouTube, skrattar åt Bea 3 år som försöker måla.



Inga kommentarer: