08 juni 2016

Dag 160 (#100/#blogg100) - Färdig!

Idag är det målgång av #blogg100 och vädret väljer då en dag då jag inte kan välja att blogga en massa trevliga naturbilder. Ute blåser det jättemycket och regnet vräker ner. Att gå ut med kameran var inte riktigt att tänka på, det försökte jag en annan dag i liknande väder och det gick inte så bra. Höll på att blåsa bort och få paraplyet vänt ut och in den gången. Idag satsade jag på en annan metod. När jag körde ut från parkeringen på jobbet så dröjde det lite innan vindrutetorkarna fick bort vattnet. Tittade mot ett träd och en idé föddes. Brummade hela vägen till Boden och körde ner mot vattnet vid Björknäsparken. Stängde av motorn och lät regnet blöta ner vindrutan innan jag lyfte kameran och tog det som får vara dagens bild. Jag blev sjukt nöjd med mig själv att jag kom på en idé och lyckades få den på bild som den var tänkt i mitt huvud. Där fick du jäkla skitväder!
I morse fick jag äntligen tag på någon som kan kolla på gräsklipparen så nu måste jag försöka baxa in den i bilen, hoppas jag lyckas med det i morgon bitti och att det inte spöregnar då också. Jag är lite imponerad av fåglarna som brukar hålla till nere på allmänningen, istället för att krypa in under en gran eller så står de mitt på gräsmattan vända mot vinden och ser helt oberörda ut. Kanske hoppas det på att maskarna skall kräla upp.

100 dagar har gått som dags då är det väl dags att summera om jag lyckats säga något som tilldrog sig någon form av intresse (tveksamt). Siffror från statcounter.com.
Som synes ingen jättetrafik hit direkt. Några dagar har 80 eller fler pageviews, haha 80 det är inte mycket det och den mesta trafiken in i bloggen kommer från googlesökningar av olika slag men vi kollar väl lite vad jag skrev om de där dagarna som sticker ut.

  • 1 mars är ju inte så konstigt då startade #blogg100 vilket innebär att många kikade in hos de andra som skrev i #blogg100. Jag skrev om tobaksutrednigen och om en jobbig dag med anemin. Fotade i Karlsvik.
  • 6 mars skrev jag om det sociala i sociala medier. Om hur glad jag blir av kommentarer, att någon tar sig tid. Var även i Storforsen och fotade.
  • 3 april lade jag upp en rätt bra bild på ett norrsken och letade tydligen förtvivlat efter borttappade bilder men det var bara nummerfel.
  • 7 april handlade om typ nada, visade upp ett dimmigt Luleå och Bergnäsbron.
  • 15 april fick jag till en grej som strulat och återigen fotade jag en bro denna gång Hedenbron i Boden. 
  • 1 maj besviken på sonen som hade cyklat utan hjälm. Tog en tur till Laxholmen och njöt av solen och fotade lite.
  • 2 maj kan inte ha varit för min bild på svanar långt lång borta på Svertbyträsket i Boden folk besökte bloggen denna dag.
  • 10 maj var också en dag utan så många ord och bara en bild på ljus. vid Guldkusten i Luleå.
Sämsta dagen var 27 mars tydligen. Då var jag på Gran Canaria och fotade från utsiktsplatsen i Puerto Mogán, titeln Latmask var inte lockande uppanbarligen :-)

Har jag skrivit något under den här perioden som jag hade velat få respons på, nä egentligen inte. Bloggen har verkligen varit trist denna period för andra än mig själv. Möjligtvis kan folk uppskatta en del av bilderna men de flesta av dem hamnar ju på IG oxå om än då beskurna. Men jag skriver ju mest för min egen skull så nästa år kanske det inte blir något #blogg100 för mig får fundera. Kanske blir det en egen blogg då istället för mitt i mina dagboksanteckningar. 

Önskar att jag kunde hitta tillbaka till tiden när jag skrev om saker och ting som engagerade mig, som jag funderade på (det gör jag väl förvisso nu med men det blir invävt i annat, som en bisats här och där). Men just nu verkar behovet vara större att bara få skriva av mig lite om än hårt censurerad numer. Något jag inte trivs med så bra. Bloggade lite om det dag #067 6 maj, när det känns som om orden är fast. 

En del av bloggandet handlar om fotografering också, mina tankar kring vad jag gjort med en bild och vad jag skulle kunna gjort bättre. Det är för att jag själv skall få tänka efter men här önskade jag lite mer återkoppling från andra. Just fotograferandet vill jag ju utvecklas inom och att då få hjälp med att bli bättre vore trevligt. Mitt projekt med en bild om dagen driver på att försöka tänka nytt, testa nya saker som idag, det är kul och det fortsätter ju både med och utan #blogg100.

Nå ja nu har jag skrivit 100 inlägg som kanske några som inte brukar besöka mig ha läst, kanske fick det med sig något härifrån. Vem vet. Jag vet i alla fall att jag läst en del #blogg100 med stort nöje och skall bli bättre på att använda RSS-läsare och fortsätta läsa.

Kanske vi hörs nästa år, här eller någon annanstans.

Avslutar dagen med ett foto från strandkanten, kunde ändå inte låta bli att springa ut och fota solnedgången bakom en piskande sjö i storm. Vattnet var lite lugnare när solen gick ner igår. Då har det ändå mojnat lite nu, bryts inga gäss på sjön för tillfället. Än så länge står vår studsmatta kvar på baksidan av huset, hoppas den står där i morgon bitti också. Våra soptunnor har jag fått hämta in från gatan några gånger nu. Vet inte riktigt var jag skall ställa dem för att de inte skall tas av vinden.



Inga kommentarer: