12 augusti 2006

McD vs McD

Roade mig i McDonalds menykalkylator och tog fram en värstingmeny och en slankare variant.
En värstingmeny:
  • 1 Big Tasty 850 kcal
  • 1 stor pommes 470 kcal
  • 1 Bearnaisedipp 175 kcal
  • 1 stor chokladmilkshake 430 kcal
  • 1 chokladmuffins 560 kcal
  • 1 coca-cola stor (att skölja ner muffinen med) 220 kcal

Summa: 2705 kcal dvs 119% av mitt rekommenderade dagliga intag baserat på att jag rör på mig i medelintensitet 1 timme per dag.

En lättmeny:

  • 1 Grilled Chicken Caesar, exkl. dressing och krutonger 190kcal
  • 1 Caesardressing 55 kcal
  • 1 Krutonger 65 cal
  • 1 Mineralvatten 0 kcal
  • 1 Apelsinjuice Tropicana (att ha till frukten) 105 kcal
  • 1 Fruktpåse 45 kcal

Summa: 460 kcal (utan dressing och krutonger blir det 340 kcal) dvs 20% av mitt rekommenderade dagliga intag baserat på att jag rör på mig i medelintensitet 1 timme per dag.

Lite skillnad eller hur?

Det värsta är att jag sett folk som ätit värstingmenyn ovan på McD och det har inte handat om elitidrottare, byggnadsarbetare, gruvarbetare eller andra med en hög förbränning dagligdags.

Inga kommentarer: