Så här löd mitt mail:
Hej
Jag måste kolla en sak med dig. Vincent pratade idag om att han frågat sin SO-lärare Birgit om han kunde få låna hem en historiebok för att läsa på inför nationella provet.
Svaret var att nä det går inte. Böckerna räcker tydligen inte. Är det verkligen så illa ställt med ekonomin i skola att det inte ens finns skolböcker till alla? Skall inte barnen kunna läsa på eget bevåg också? Känns underligt med en skola utan tillgång till skolböcker på annan tid än lektionstid.
Stämmer detta eller är Vincent ute och cyklar?
/Bea
Hur ser det ut i andra skolar i 6:an?
Inför matteproven har jag sett kopierade kompendium med uppgifter och inför exempelvis ett historieprov så var det oxå en massa papper (kopior från en bok, får de ens göra så?). Men hittills har jag sett en enda bok här hemma och det är hemkunskapsboken. Trodde de fick behålla den (när jag gick i skola var det naturligt och det blev de första enkla receptsamling man hade) men nä den skall suddas i (de har gjort anteckningar) och lämnas tillbaka när terminen är slut.
Har de böcker alls? Eller är böcker helt ute? Själv skulle jag aldrig klarat skolan om jag inte hade fått klottra ner stödord, tankar och funderingar i boken medan läraren mässade/vi hade grupparbeten. Det var mitt sätt att få saker att fastna utan att sen behöva läsa speciellt mycket. Jag memorerade det jag klottrade i ett sammanhang som ett "foto" som kunde plockas fram på provet. Då fanns där både bokens text, lärarens eventuella kommentarer och mina funderingar på samma bild. En för mig effektiv studieteknik.
En annan fundering jag har kring skolan är att Vincent säger att vissa grejer som var på nationella provet i matte har de inte läst om ännu. Kan det vara så? Eller är det bara att det var problemlösning som använde sådant han lärt sig men det var helt enkelt för komplext för honom så han kunde inte sätta det i sitt rätta sammanhang.
Just nu ligger Vincent i min säng och övar på förra årets nationella prov i historia. Frågade varför han inte körde det i matte före matteprovet. Visade sig att han inte hade en aning om att de gamla proven finns på webben.
Uppdatering. Fått svaret:
Hej!
Tyvärr så är det så. Vi har köpt in nya läromedel i ett flertal ämnen och då fanns det bara ekonomi till en klassuppsättning till att börja med, trots att vi fick ett tillskott av vår rektor. Läromedel är dyra och vi vill vara så uppdaterade som möjligt och att undervisningen och det arbetsmaterial som vi arbetar med är både aktuellt och följer den nya läroplanen.
För tillfället arbetar 6B i dessa böcker då 6A har läst klart historian.
Om Vincent vill låna hem en bok kan han få göra det under helgen som kommer.
Och så undrar man varför barnens resultat i nationella jämförelser sjunker? Eller har andra länder det lika illa ställt att barnen faktiskt inte kan få plugga på eget bevåg?
Stämmer detta eller är Vincent ute och cyklar?
Hur ser det ut i andra skolar i 6:an?
Inför matteproven har jag sett kopierade kompendium med uppgifter och inför exempelvis ett historieprov så var det oxå en massa papper (kopior från en bok, får de ens göra så?). Men hittills har jag sett en enda bok här hemma och det är hemkunskapsboken. Trodde de fick behålla den (när jag gick i skola var det naturligt och det blev de första enkla receptsamling man hade) men nä den skall suddas i (de har gjort anteckningar) och lämnas tillbaka när terminen är slut.
Har de böcker alls? Eller är böcker helt ute? Själv skulle jag aldrig klarat skolan om jag inte hade fått klottra ner stödord, tankar och funderingar i boken medan läraren mässade/vi hade grupparbeten. Det var mitt sätt att få saker att fastna utan att sen behöva läsa speciellt mycket. Jag memorerade det jag klottrade i ett sammanhang som ett "foto" som kunde plockas fram på provet. Då fanns där både bokens text, lärarens eventuella kommentarer och mina funderingar på samma bild. En för mig effektiv studieteknik.
En annan fundering jag har kring skolan är att Vincent säger att vissa grejer som var på nationella provet i matte har de inte läst om ännu. Kan det vara så? Eller är det bara att det var problemlösning som använde sådant han lärt sig men det var helt enkelt för komplext för honom så han kunde inte sätta det i sitt rätta sammanhang.
Just nu ligger Vincent i min säng och övar på förra årets nationella prov i historia. Frågade varför han inte körde det i matte före matteprovet. Visade sig att han inte hade en aning om att de gamla proven finns på webben.
Uppdatering. Fått svaret:
Hej!
Tyvärr så är det så. Vi har köpt in nya läromedel i ett flertal ämnen och då fanns det bara ekonomi till en klassuppsättning till att börja med, trots att vi fick ett tillskott av vår rektor. Läromedel är dyra och vi vill vara så uppdaterade som möjligt och att undervisningen och det arbetsmaterial som vi arbetar med är både aktuellt och följer den nya läroplanen.
För tillfället arbetar 6B i dessa böcker då 6A har läst klart historian.
Om Vincent vill låna hem en bok kan han få göra det under helgen som kommer.
Och så undrar man varför barnens resultat i nationella jämförelser sjunker? Eller har andra länder det lika illa ställt att barnen faktiskt inte kan få plugga på eget bevåg?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar