26 mars 2014

Kuggfrågor i nationella prov? #026 #blogg100

Häromdagen när jag och Vincent tittade på gamla nationella prov så hamnade vi i fysiken Delprov A 2013 som skall mäta förmågan att använda kunskaper i naturvetenskap för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör: Biologi: hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet, Fysik: energi, teknik, miljö och samhälle, Kemi: energi, miljö, hälsa och samhälle enligt Skolverkets webbplats.

Uppgift 3 löd så här (klicka på den för större eller öppna provet):
KÄLLOR?? Det finns inte en enda källa enligt mig i det mailet, till och med min tolvåring reagerade på att det inte stod någonstans var informationen var i från, hur skall man veta hur tillförlitlig den är. Allt på internet är ju inte sant. Rätt svar skulle enligt mig vara att svara att det inte finns några källor. För mig syftar ordet källa på någots ursprung. Det Zandra skickat är en rad fakta som helt saknar källa. Kan vara helt påhittat av henne. Så detta måste helt klart vara en kuggfråga :-)


Inga kommentarer: