04 mars 2014

Nattligt ljus, en tur på isen och hemfärd #004 #blogg100

Jag gick och lade mig och satte klockan på 23, 00 och 01 med hopp om att något skulle visa sig i norrskensväg när klockan ringde. Var fortfarande vaken kl 23 och då var det supersvagt och litet över Njullá så jag borrade ner mig i kudden och somnade bums. När kl ringde 00 orkade jag inte titta ut. Orkade inte öppna locket på paddan heller men kunde inte somna om, drog paddan åt mig efter 20 minuter, såg på webcam att det var hyfsat starkt.

Hämtade kameran och tog en provbild genom fönstret. Galet grönt ute. Kastade på mig kläderna och sprang till närmsta öppna yta, en myr nedanför stugan, där stod jag en natt i januari också. Orkade inte ta mig till sjön. Norrskenet lugnade sig när jag fått fram kameran så jag fick stå och frysa en 20 min innan det hyfsat i några minuter. Var ute totalt en timme fick typ 3 bra bilder. Missade nog toppen precis. Hade inte tagit på mig varmt nog om benen så jag sprang omkring där på myren för att hålla mig varm.

När jag kom in var jag riktigt kall om låren och fötterna så innan sängen så kröp upp i en fåtölj med en pläd över mig och förde över fotona till datorn och testade att redigera bilder och skickade en till G+ innan ögonen gick i kors vid 2-tiden. Eftersom de bilderna är redigerade kommer de med här, resten är IG-bilder. Kommer ett album sen med alla bilder och kanske kompletterar jag blogginläggen också med kamerabilder.

Skickade ett SMS till Vincent om att vi inte skulle kliva upp kl 07 som sagt innan utan 0730. Behövde få sovs lite mer. Herman verkade ha klarat av att sova fastän min mobil ringt 01. Var fortfarande riktigt kall så jag fick krypa ihop under täcket. Men somnade hyfsat snabbt. På morgonen klev vi upp 0730 och städade stugan och åt frukost innan vi checkade ut klockan 10. Vi fick kämpa lite med städningen eftersom jag sent igår lyckades krossa ett glas som for ut över hela golvet.

Vi lastade in allt bagage i bagagerummet och gick ner mot sjön. Målet idag var isförkastningen en kilometer ut ungefär. Ungarna höll på att tramsa och bråka med varandra som vanligt fattar inte hur de orkar. Men tillslut var vi vid bastun och kunde ta sikte på Ábiskusuolus västra udde där förkastningen passerar. Vi kunde se en gigantisk ishög långt där borta.
Promenaden över isen gick snabbt även om barnen gnällde över att jag stannade och fotade. Väl framme klättrade barnen på isen på ön medan jag fotade isförkastningen och ishögen. När jag var klar kunde de börja klättra i den istället. Tog lite mer foton och pratade med andra som kom dit ut. Jösses vad läskigt det var när isen smällde till och skakade. Vi kunde se nya sprickor bildas.
Isförkastningen löper längst med hela sjön och Torneträsk är ingen liten sjö. Det har nog krävts lite krafter för att skjuva upp all den isen.

När vi beundrat färdigt gick vi tillbaka men nu upp via deltat och upp i kanjonen en bit. Hermans torn från första dagen hade rasat så han byggde sig ett nytt.
Första gången jag kunnat fota järnbron nerifrån. Fotade till barnens förtret frost på marken samt en massa istappar innan vi tog oss upp i restaurangen.

I restaurangen serverades älgköttfärslimpa med potatis, vinbärsgelé och Gräddsås enligt menyn. Bestämde mig för att strunta i att det var laktos i såsen och ta en tablett och skulle precis ta av den när jag såg bitar som precis såg ut som svamp. Frågade en som jobbade där om det var svamp i såsen, förklarade att det såg ut så och att jag var allergisk. Hon kom och tittade på såsen som höll på att ta slut. Tog med grytan till köket och kom med ny, rörde om i den och sa "det verkar inte så". Men jag såg ju bitar av något som så uppenbart såg ut som svamp att jag inte vågade ta.
Ungarna tog sås och båda fick svamp på sin tallrik. Om man stoppar svamp i såsen så skriver man svampsås, om någon frågar om det är svamp i såsen och man går ut i köket så tar man reda på om det är svamp i såsen eller inte. Man tittar inte på såsen och gissar. Jag är dock lur på att det kan varit svamp i köttfärslimpan för sen ca 1 timme efter lunchen har jag haft ont i magen och kramp. De kan ju använt någon svampbaserad soja eller något sådant. Eftersom jag själv aldrig stoppar svamp i något glömmer jag ibland bort att andra gör det. Kommer ihåg att fråga om laktos och gluten men glömmer ibland bort svamp. Jävligt dumt eftersom det är 1000 gånger värre om jag får i mig svamp än laktos.

Får skärpa mig.

Efter maten var det inköp av lite tåggodis till barnen och sen promenad till tågstationen.
Tåget kom i tid och sen var det bara att stå ut i 5 timmar på tåget.
Först hade vi ingen ström på ena sidan vagnen. Panik. Mobilen var på 1 % och biljetterna var ju däri. Men det löste sig. Däremot fick de ingen ordning på värmen på ena sidan så jag har suttit insvept i dunjacka och sjal hela vägen.
 Vincent har sovit en stund, Herman läst.
Jag har svarat på lite jobbmail, försökt surfa och lagt upp dagens bilder från mobilen på Instagram samt skrivit den här texten och ätit den minsta chokladboll jag någonsin sett.