20 februari 2015

Dag 51 - Inget av intresse förrän vid 22-tiden

Idag har varit en sådan där dag absolut nada har hänt fram till sent på kvällen. På jobbet hade jag förvisso ett bra möte och en sprintdemo som ger hopp men i övrigt satt jag med processarbete hela dagen. Lunchen blev en kebabsallad på pizzerian runt hörnet. När jag skulle gå hem hade jag som vanligt kommit igång med skrivandet ordentligt, så jäkla typiskt. Ute i köket satt kollegor och käkade mat på after work men jag hade inte riktigt ork och lust att vara med, De skulle dessutom se på hockey senare. Inte min grej alls. Dessutom skall jag köra till Kalix i morgon bitti. Vincent har sammandrag i handbollen. Tänkte ta mig ut till Vassholmen och titta och fota när jag är i Kalix.

Men idag skulle jag bara ta mig en kortare promenad, max en timme, hade noll ork och noll inspiration och hade inte en susning om vad jag skulle fota. När jag väl kom ut var det ganska skönt ute så jag tänkte att jag tar en liten kortare variant av gårdagens runda. När jag kom ner till campingen såg jag något svagt på himlen, ett testfoto jo men visst ett norrsken. Det får väl bli ett litet norrsken som dagens foto helt enkelt. Pausade min klocka, riggade stativet och satte dit kameran. Och till att börja med var det en rätt tråkig båge men med ganska fint i ändarna där det var lite moln. När jag stod där och tänkte packa ihop exploderade norrksenet i en fantastisk dans, var bara att dra ner slutartiden och njuta medan kameran fick stå och tugga. Skönt med en paus efter 6 km, kroppen kändes inte alls pigg idag.

Fyllde mitt minneskort nästan helt när norrskenet lugnade ner sig och jag packade ihop, slängde iväg några bilder över kyrkan i stan, gick via järnvägen hem. Fick syn på ett långt godståg och tänkte att jag går längst bak på det och sen framåt som blir åt rätt håll hemåt. Kanske finns det något kul motiv att föreviga. Men när jag kom fram till tåget och hade avverkat de första 10 vagnarna bakifrån drog tåget iväg. Fortsatte hemåt och vände mig då och då om, skrev på IG till teej1976 som hade svarat på en bild. De hade norrsken över huvudet i Vidsel också. Svarade att nu var det bara en svag båge kvar här. Men jag han inte mer än skicka innan det inte stämde. Norrskenet vaknade till liv och fyllde himlen ovanför staden. Knäppte en bild och fortsatte bort mot baksidan av badhuset, där såg jag att norrskenet lagt sig fint över Hildursborg, rensade lite gamla bilder från kortet och knäppte några bilder till. Fortsatte under bron och såg att det nog var norrsken över sjön bortanför ån, knäppte en bild till innan minneskortet var fullt igen. Bilden med Hildursborg får vara dagens bild.
Snabbade på mina steg och kom hem efter 10,72 km, slet ur kortet och batteriet, i med nya och har nu ställt kameran på fönsterblecket riktad ut mot sjön vi får väl se om det blir något. Tror jag råkar få med en bit av huset i kanten så jag får väl beskära 300 foton. Tar med ISO 800, F/2, 6 sekunder.


Inga kommentarer: