06 september 2015

Dag 249 - Långpromenad

Efter frukosten idag och lite dumsurfande så trotsade jag det grå vädret. Jag behövde ju göra 17,58 km (men jag fick för mig att det bara var strax över 14). Tog på mig ordentligt då det var kyligt ute och traskade ut. Hade inte en susning om var jag skulle gå, ville gå hyfsat torrt eftersom det spöregnet tidigare. Tänkte att tur och retur Sävast är ju 14 km det kan jag ta och började gå. Vänsterskon klämde oroväckande uppe på foten. Mina stackars svullna fötter ville inte vara i skorna men jag ignorerade och trampade på. Stannade till och fotade några gamla järnvägsslipers som de dumpat i ett industriområde, undra hur länge de skall ligga där.

Efter några kilometer hade jag lyckats sparka in något skräp i ena skon och fick stanna och tömma ur den. Balanserade på ett ben och försökte låta bli att sätta ner strumpan i vätan.  Valde att ta av mig ena tröjan också, det var varmt. Fick syn på en stig jag aldrig gått förut och valde att ta den, den gick uppför ganska så brant och jag knatade på. Insåg sedan att jag hamnat uppe på Sävastklinten. Tittade på utsikten och fick syn på en liten sjö jag aldrig sett förut. Knäppte en bild.
Fortsatte ner på andra sidan och följde en ny stig i skogen men den ledde bar ut till vägen med viltstängsel i vägen så jag fick vända om. Fotade en mossa (eller är det en lav) som dagens bild. Den såg ut som en tvättsvamp. Kanske är det en svamp?
Jag gick igenom Sävast, passerade en hästhage och tog ett foto. Fina hästar. Tyvärr gick den vita och gömde sig.
Kom ut på Sävastvägen innan jag valde att svänga upp på Åberget där jag skalade av mig överdragsbyxorna och sen ner i Bodsvedjan där jag fotade ett skjul som står på en äng. Än så länge är det väldigt grönt ute
Siktade bort mot Ruter Retro men svängde lite fel och kom ut vid Arenan och fick gå liten omväg. När jag kom fram till fiket hade de bara chokladbollar som glutenfritt alternativ idag. Deras chokladbollar brukar ofta smaka lite härsket och margarin så jag gick igen. Tog en liten omväg hemåt. Kom hem efter 24,14 km och då hade jag gått ett litet varv extra på vändplanen.
Tankade ur klockan och förde in siffrorna i mitt #365mil-ark, förvånat såg jag att jag inte var 1 mil plus. Hmm kollade gårdagens blogg och såg då att det inte alls var 14 utan 17 jag behövde gå. Vilken tur att jag inte bara gått snabbaste vägen fram och tillbaka till Sävast då. Då hade jag blivit grymt besviken över att behöva gå ut och gå igen. Herman och jag gjorde dagens jägarvila och planka, 1 minut och 10 sekunder. Jobbigt jobbigt. Men det är kul att göra något ihop med honom. Tokungen gjorde 1,5 minuters jägarvila medan jag var på toa innan vi skulle göra det.

Henrik hjälpte mig att stuva in all återvinning i bilen och så åkte jag med det till återvinningen. Handlade middag och grejer till baket. Hemma packade jag upp och upptäckte att jag glömt hallonen. Tillbaka till affären. Gjorde det lätt för mig och bestämde att inte baka något sprillans nytt glutenfritt utan en vanlig hallonkaka som jag kan receptet på utantill. Lagade först middag, stekt kyckling, pommes och café de parissås. Smakade helt ok. Kakan blev perfekt medan jag fixade bilderna. Herman slickade glatt rent skålen.

Nu skall jag krypa upp i soffan med chips och en kopp te.

Inga kommentarer: