30 mars 2007

Tänk vad gott man kan sova

När jag for hem från Milano så landade jag kring 12 på natten på Arlanda. Tog mig med mycket trötta och tunga steg till Rest & Fly där jag skulle spendera några timmar, närmare bestämt till 7:30 på morgonen. Jag ställde mobilen på 7:15 och lade den längst bort i överslafen så att jag skulle vara tvungen att stiga upp och klättra en bit på trappan för att stänga av den. Jag han nog inte lägga huvudet på kudden innan jag somnade.

I normala fall när jag skall med ett flyg ligger jag halvvaken halva natten och kollar klockan hela tiden men nu sov jag som en stock. Vaknade med ett ryck och kände mig utvilad. Tittade på klockan och insåg att jag hade försovit mig, planet skulle gå om 5 minuter. Kollade på mobilen, antingen har den inte ringt alls eller så hade jaglklättrat upp i sömnen och stängt av den för jag hade absolut inget som helst minne av att den hade ringt.

Eftersom Luleåplanet ofta är försenat slängde jag på mig kläderna i raketfart och mer eller mindre hoppade i jeansen och knöt skorna halvspringandes mot säkerhetskontrollen, där var det inget folk så jag tog mig snabbt igenom för att upptäcka att givetvis hade ju Luleåplanet avgått i tid och de hade stängt gaten.

Fick ta mig ner igen, till biljettkassan för att köpa en ny biljett, ny var det ganska knappt om tid till att hinna med 9:05 flyget så upp igen, nu kö till säkerhetskontrollen men väl framme vid gaten möts jag av att planet är 25 minuter försenat. Va faan, varför kunde inte förra planet vara försenat istället?

Väl hemma var det väldigt skönt att få ta en dusch.

Det måste ha varit kombination av att äntligen få slappna av och 6 timmars rundspringande på stan för shopping och titta på sevärdigheter som däckade mig.

Vi tog tunnelbana in till Duome och sen gick vi därifrån bort mot de "dyra gatorna" och fönstershoppade för man vågade sig ju inte in i butiker där inget i skyltfönstret kostade under 1000 kr oavsett om det så bara var små babybodys som visades. På vägen tillbaka till hotellet avverkade vi några butiker med mer normala priser och jag köpte en kjol och en topp till mig och var sitt par shorts till barnen.

Jag hade gärna sett Nattvarden men troligtvis hade vi fått köa 1-2 timmar så det skippade vi.

Men vi såg som sagt Duome sen gick vi förbi La Scala och nu förstår jag varför man säger att all dess prakt är på insidan för utsidan var riktigt anskrämlig.

Vi såg en massa konstiga skulpturer, en var en trappa som stod mitt på ett litet torg och där satt massor med duvor. Vi tog även en snabbtur förbi Castello Sforzesco och kikade på skulpturen utanför Centralstationen.







Milano är en smutsig stad, det finns en hel del vacker arkitektur att titta på men den är så nedsvärtad av avgaser att det ser mest trist ut. Men då och då hittar man små guldkorn.






Duvornas favoritkille på torget utanför Duome, så fort han kom så skockades fåglarna kring honom han släppte brödsmulor ur händerna medan han passerade torget i sakta mak.
Posted by Picasa

Inga kommentarer: