03 mars 2014

Sol och mer blåmärken #003 #blogg100

Idag bestämde vi oss för att åka längst med Kungsleden bort till rastplatsen vid Nissonjokk. Det började brutalt och isigt uppför. Inte kul och Herman surade till rejält. Det var knöligt och lutade ner mot jokken så i en av nedförsbackarna gjorde jag en rejäl vurpa. Aj aj. 
Vi beslutade att fortsätta turen nere på jokken istället. Platt och lättåkt. Herman hittade en istunnel där flak tryckts upp. Man kunde krypa igenom men jag ville inte låta honom. Skulle isen vara svag någonstans där under skulle det vara tack och adjö med den ungen. Man kunde höra jokken brusa under isen. 
Vi hade solen i ögonen vilket var lite jobbigt men vi kämpade på och tillslut var vi framme. Vi satte oss i strandkanten och intog vårt fika. 
Vi hade stekt kött i förrgår till middag. De 2 överblivna biffarna var idag med som pålägg. 
Jag gick på en upptäcktsfärd på anda sidan medan barnen stampade loss isflak från stenstranden. 
Sen satte de sig med var sin sten och försökte göra iskonst. Det gick inte så bra. 
Vu skidade upp längst med Nissonjokk tills vi kom på Kungsleden. Vi velade lite om vi skulle skida längst med jokken upp till skoterleden eller ta Kungsleden till där den möter skoterleden ca 1 km omväg. Vi valde omvägen eftersom jag var osäker på hur jokken såg ut längre upp.  
Vi hade kunnat skida på jokken hela vägen upp insåg vi när vi korsade den igen. Vi kunde nästan se där vi varit innan. 

Nu var vi tillbaka på samma led som igår. Ungarna glada för de långa nedförsbackarna. Jag inte alls förtjust. Visste att jag skulle behöva rumpbromsa idag igen. Den redan blåslagna rumpa jublade inte. 

Vi kom en bit och Herman surade när det var uppför eller platt. Han hade ont i ryggen så när jag stannade till och vände mig bort gjorde han så här. 
När vi slutligen kom ner till Abisko Östra ville inte jag skida på leden vid vägen. Den är så tråkig. Klockan var inte så mycket så jag lurade ner barnen på isen via den livsfarliga backen vid forskningsstationen. Jag gick ner men ungarna blåste på som om de tävlade i störtlopp. Tokar. De fick dock inte åka sista biten. Då hade de nog kraschar i båthuset. Det hade snöat lite i natt så på sjön låg ett tunt snötäcke med perfekt glid. Bara lite svårt att använda stavarna. Så vi åkte på drivsnön istället. 
När vi kom fram till bastun så ville barnen åka i backen där. Jag tog av mina skidor och fotade lite. 
De tävlade i vem som kom längst. 
Herman vann. 
Jag hittade intressanta skuggor på isen. 
Barnen lämpades av i stugan och jag tog med kameran ut en sväng vid stationen. Fotande solens nedgång. 
Sen tillbaka till stugan för middag. 
I väntan på eventuellt norrsken i kväll/natt så fixade jag över bilderna från kameran till datorn och barnen spelade Carcassonne. 

Vi skall försöka plocka ihop våra saker lite.  Utcheckning kl 10 i morgon och då skall stugan vara städad. 


Inga kommentarer: