15 december 2008

Undra när DN skall korrigera

Dn skrev en artikel om Spindla härom dagen i den kunde man läsa:
En ny tjänst låter privatpersoner annonsera på Google.
Spindla.com släpper in privatpersoner där bara företag tidigare funnits.
Lilla Gumman skrev ett blogginlägg 10 december och hänvisade till DN. Jag ifrågasatte påståendet om att inte privatpersoner inte skulle ha fått annonsera tidigare eftersom jag gjort det redan 2006. En diskussion utbröt i kommentarerna. En annan Lilla Gummanläsare(Alice) frågade Spindla om deras påstående och fick svaret:
Förutom att vi är först i världen med att låta privatpersoner själva lägga upp sina annonser på Google, för att synas på världens största marknadsplats, har vi tagit fram ett system som optimerar de pengar som är avsatta för en kampanj. Vi har satt ett fast pris på 5 kronor för ord annonsörer väljer att synas med. Det vi själva har märkt då vi nyttjat Google Adwords tidigare är att kostnaderna har skenat iväg men med vår optimeringsfunktion blir kostnaden väldigt låg.
Två påståenden jag tyckte var konstiga, dels får man ju annonsera som privatpeson och dels är 5 kr/klick rätt dyrt. Det slutade med att vi var 2 st som kollade upp saken. Jag frågade Googlefolk jag känner samt postade ett inlägg i Adwordshjälpgruppen. Efter ett tag hade vi båda fått samma svar tillslut, det var helt ok att annonsera som privatperson. Google skrev om det i sin AdWordsblogg också.

Lilla Gumman ändrade i sitt blogginlägg och strök över felaktigheterna efter min och Alices diskussion. Heder åt Lilla Gumman som kollar sina kommentarer och agerar på dem. Fick även ett mail från dem och de kommenterade att Spindla hör av sig och sagt att de inte gjort ordentligt med research. Inte fasiken skulle jag lite på ett företag som inte kollar upp en sådan enkel grej.

Idag verkar IDG ha fått nys om blufförsöket och skriver om det både som en CS-nyhet och som en IT24-nyhet (kanske var det Google som uppmärksammade dem på felaktigheten). Undra när DN skall rätta sin nyhet som inte stämmer.

Det var ju inte direkt svårt att kolla upp att Spindlas påstående inte stämmer. Visst det var ganska företagsinriktat på AdWords innan de ändrade på förstasidan nu i fredags (eller ev. torsdag) men väl inloggad för att skapa ett konto fanns inga krav på företagsinfo eller liknande. Men visst fasiken började jag ju undra om jag brutit mot någon Googleregel när jag hade annonserat som privatperson för 2 år sedan, för man tror ju att ett företag, som har som sin grej att nu erbjuder de sina tjänster så att privatpersoner kan annonsera, har kollat upp saker och ting. Men det är tur att de kritiska glasögonen oftast är på och att man vågar ifrågasätta.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: