Idag var vi på föräldramöte på högstadiet. Polisen var där och berättade om hur det ser ut med droganvändningen i Boden bland unga, hur man skall se varningstecknen och vad man kan göra om man misstänker något. Tror det är nyttigt att höra så man inte går och tänker "händer inte mitt barn".
Efteråt pratade rektorn om att de äntligen uppdaterat sin webbsida på boden.se men det de ville egentligen bara säga att de lagt dit en länk Mer om Brönjaskolan som pekar på en Blogspotsida som ser ut som den var konstruerad 2000 som senast. De har kopierat information från den officiella sidan hit. Nu finns samma information på två ställen, vilken kommer de hålla uppdaterad? Några av lärarna sa att de kommer lägga sina planeringar här, andra använder Schoolbook och andra skickar filer till barnens datorer via AirDrop. Vad sjutton är det för fel på samlad information. Om jag som förälder vill veta vad min son har för läxor/prov skall jag alltså be att få kolla i filer på sonens dator, logga in i skolsystemet Schoolbook och surfa in på en blogg. Låter ju suveränt det där.
Nog borde väl kommunen sitta på en plattform skolan kan använda för information till föräldrarna på ett samlat sätt? Hade förstått valet av en bloggplattform om de hade velat blogga om den dagliga verksamheten, nu förstår jag nada. Och Schoolbook skall vi nog inte prata om alls, senast jag var inloggad en längre stund resulterade det i ett långt brev till IT på kommunen om hur uruselt systemet var. Använde det med testglasögonen på och uj uj.
Jag hade hoppats på att kommunens lärare hade kommit längre när det gällde IT :-/
Föräldramötet var rent allmänt information och ingen dialog, och det är skolan rätt urusel på. Vi var flera som faktiskt bryr oss om vad barnen gör i skolan, vill veta om de har läxor och prov, hur stämningen är i skolan osv. Men lärargruppen verkade tycka att så länge ni inte hör något så är det i alla fall inga problem med ert barn. Jag har inget behov av att frånta min son hans ansvar för läxor, prov mm men som förälder är det bra att ha "facit" när man frågar "har du några läxor" och barnet svarar "nä". Och om han har läxor så vill jag ju kunna veta för att hjälpa till om han vill ha hjälp, då vill jag ju veta vad är det för läxa, vad har den för syfte osv... så att inte jag hjälper med fel saker eller hjälper för mycket.
Hur resonerar ni andra med högstadiebarn? Min son går i 7:an, han är relativt ansvarstagande men även han glömmer bort läxor till sent på kvällen dagen innan ibland.
Enligt några föräldrar till barn i sonens klass så är det jättestökigt och oroligt på lektionerna. Här hemma har vi inte fått höra något sådant. Vi fick inte riktigt någon kommentar på vad de gör för att få ordning på oroligheterna på lektionerna. Kändes som man inte var intresserad av dialog. Det är väl kanske som de där lärarnas gillade FB-inlägg. Vi föräldrar skall inte lägga oss i vad som händer innanför skolans väggar, vi skall uppenbarligen inte bry oss om barnens skolgång alls så länge inte någon från skolan ringer och berättar att något är fel, så skall vi hjälpa till men då helt utan någon som helst bakgrund. Som förälder kan jag dessutom vara intresserad av hur det är i skolan rent allmänt, kan förklara hur min son mår och är. Han är 13 år och när man pratar med honom får man ju ut ungefär 2 stavelser åt gången. Sonen som går i 6:an får vi veckobrev för varje vecka och i det nämns det alltid hur stämningen varit i klassen, om de har något tema de jobbar kring just nu och annat de vill att vi skall prata om hemma. Saknar verkligen det för storkillen.
Och där stod ...
19 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar