28 december 2014

Mer än 6 timmar norrsken

På juldagen tittade jag ut och fick syn på ett ganska så svagt norrsken på himlen kring 21-tiden.

Inte värt att gå ut för. Men en halvtimme senare så såg jag hur det verkade gått upp i styrka men då borta i vänster vilket gjorde att det hamnade över en massa lampor. Inte helt lämpligt för fotografering.


Så jag klädde på mig en massa kläder och gick ut i -23, hoppade in i bilen och tog sikte på Sundbrovägen och Buddbyträsket. Över sjöar är det alltid lättare att fota och den sjön ligger i rätt riktning och med få hus runt om.

Stod där en 45 minuter innan jag åter igen satte mig i bilen och åkte mot norrskenet men körde först fel och efter lite kråglande på kolsvarta vägar hamnade jag på Degerberget men där låg norrskenet som ett täcke över berget, det var bara "grön luft".

Så efter några foton åkte jag ner till sjön igen och tog några bilder innan jag styrde hemåt.

Var på väg in men tänkte, äh jag kollar nere vid sjön där hemma och tvärs över (i norr) från huset sett, jo men visst ett norrsken höll på att bygga upp sig rejält där. Undra hur mycket det varit medan jag var borta. Satte upp kameran och tog en massa bilder innan jag frös så mycket att jag var tvungen att gå in.

Men som tur var så var norrskenet precis utanför fönstret så jag riggade upp båda mina kameror som fick stå där och ta bilder. Kl 04:40 hade jag tröttat ut mina tre batterier (laddat om dem i omgångar dessutom) och mig själv. Gick och lade mig med norrskenet fortfarande dansande utanför huset om än försvagat.








Detta är en time lapse med 1045 av bilderna från den kvällen.
Time lapse är gjorde med följande program:
Lightroom 5
LRTimelapse 3
MP4Joiner
Movavi Video Editor 

Musiken:
The Idea of Space by Lee Rosevere är licensierad under en Attribution-NonCommercial License.

Inga kommentarer: