18 juli 2016

Dag 200 - Dag 0 Resan dit

Väckarklockan ringde redan kl 6 på morgonen. Henrik vaknade oxå så vi myste en stund innan jag behövde kliva upp. Han klev oxå upp så vi åt frukost tillsammans.

Jag packade det sista och städade upp lite i den oordning jag skapat hemma. 0825 skulle taxin komma så vid 8 väckte jag Herman som ville säga hej då.

Taxin kom lite före utsatt tid och som vanligt nojade jag över om jag glömt något hemma. Nå ja det mesta går ju att köpa (nu när jag har korten med mig).

På flygplatsen fortsatte jag föra anteckningar i min guide från ändringarna på webben. Gjorde även lite markeringar i kartan så jag skall slippa läsa text hela tiden.

Flygresan till Stockholm var hemsk. Sätt med guideboken igen men fick avsluta för det hoppade och skumpade så jag mådde illa.
Skulle tillbringa 2 timmar på Arlanda så jag köpte mig en glutenfri macka som var riktigt god (bröd med många fröer mm i och hummus) och en kopp te. Fick hjälpa en man som inte visste hur man bytte lösenord i Outlookmailen på sin telefon. Han blev glad.
Började läsa Pojken som kallades det. Fy fan vilken hemsk bok. Mådde illa igen. Tur den var så kort och började med att allt gick bra tillslut.
På flyget till Köpenhamn som var lite försenat toksomnade jag. Skönt.

I Köpenhamn fick jag vara 2,5 timmar då nästa plan också var försenat och vi hade landat i tid. Köpte en sallad med chilihommus, kikärtor, rödkål med lite vinegrette på, kyckling och rökta mandlar. Åh så god den var.

På planet till Biarritz lyckades jag somna igen och vaknade och trodde det var minst 40 minuter kvar men det visade sig att de kört in förseningen och landade före tidtabell.

Kl 1930 var det 36 grader fick vi veta och kliva ut ur planet var som att gå in i en het vägg. Puh. Svetten började rinna direkt. I morgon skall det oxå bli varmt så det är bäst att starta tidigt.

Jag gick in på toa och blaskade av mig och laddade mobilen lite. Fanns inte ett enda uttag på Köpenhamns flygplats vid utgångarna så den var ganska tom. I gaten fanns minst 3 till i sportkläder, kängor och ryggsäckar. Undrade om de oxå skulle gå någon camino. Många flyget ju till Biarritz för att ta sig till Saint Jean Pied de Port oxå.

Sen promenerade jag 5 minuter till hotellet. Checkade in och gick på rummet. Ingen AC men väl en fläkt som jag ställde vid sängen.

Bytte om från långärmat till linne och gick ner till restaurangen. Det enda på menyn jag kunde äta var rökta laxrullar till förrätt och stekt lax till huvudrätt. Men åh så gott det var. Bra matstart.
Efter maten tog jag en liten promenad i 32-gradig värme för att se var jag skall gå i morgon. Skönt att ha lite koll redan innan.

Fångade solnedgången med kameran.  Som får vara dagens bild.
Chattade lite med Henrik och Nogge innan jag kröp ner i sängen. Nu skall jag och min nattliga bästa vän sova (eller jag skall sova den får jobba). Den låter lite högt men det är bättre än att försöka somna i 30 gradig stillastående luft.