13 september 2015

Dag 256 - Dimma, promenad och trötthet

När jag klev upp strax efter kl 9 så låg en tjock dimma ute. Kunde inte ens se andra sidan sjön. Så mycket för min plan att ge mig ut riktigt tidigt idag. Åt en långsam frukost och dumsurfade, förstår inte varför jag inte satte mig och jobbade istället för att läsa nyheter mm.

När dimman började lätta så gick jag ut med kameran ner till sjön. Algerna som flutit upp till ytan såg ut som ett norrsken fast på vattenytan istället. Kunde inte låta bli att ta en bild.
Vid 12-tiden hade dimman helt försvunnit och solen strålade ute. Men min promenadlust var som bortblåst. Men jag tvingande mig själv att byta om, packa grejer i ryggsäcken och ge mig ut. Styrde stegen bort mot Svartbjörnsbyn och gick och tittade på bygget av ny bro borta vid Björnsundet. Fotade järnvägsbron på vägen dit (höstfärgerna har inte kommit riktigt ännu) och vid Björnsundet tittade jag ut över Buddbyträsket och tog en bild, påminner om vyer man ser uppe i fjällen.
Än så länge går det inte att ta sig över där så det var bara att vända om, gå in mot stan för att uträtta mitt ärende, behövde ett block till konsultuppdraget som börjar i morgon så mitt jobb-block snart var slut och vi även hade slut på block med hårda pärmar på jobbet. GIck ut på Killingholmen på väg dit och när jag vände lägst bort i koloniområdet sa en man mycket barskt till mig "har du gått vilse eller?". Har sett honom skälla på folk som gått ut i området tidigare, en obehaglig gubbe som inte verkar förstå att det är ett populärt promenadstråk dit ut på vägen och att ingen av oss faktiskt klampar in i deras små lotter utan håller oss just på vägen. Jag svarade att jag bara var ute på promenad och hade vändplatsen som vändpunkt. Han muttrade något ohörbart till svar. Jävla surgubbe. På väg tillbaka till fastlandet förundrades jag över mängden fåglar som höll på med något i gräskanten. Tog ett foto. Det såg ut som de samlade grässtrån och flög iväg med dem. Bygga bo nu?

Hittade ett turkost block på bokhandeln som jag köpte. Gick på Opalen och tog en snabbfika med en pepsi och kaka, behövde lite energi kände jag. Funderade allvarligt på att bara gå hem, hade gått 11 km nu skulle bli 13 innan jag var hemma. Men jag tog mig i kragen och gick längst med vattnet vid campingen och tog en höstbild.
Sen gav jag mig av bortåt Pagla och lät bara benen gå, styrde mig in på stigar lite här och var helt utan planer. Ibland kom jag ut till asfalt, då vände jag om och provade en annan stig. Men till största del följde jag det långa röda spåret runt. Det var underbart höstigt ute. Vilket kanske syns i dagens bild.
Gick förbi ICA på vägen hem för att köpa middag, Henrik ringde och ville att jag skulle köpa middag även till i morgon då jag inte är hemma. Fixade det och gick sedan hem. Totalt samlade jag ihop 32,74 km idag. Inte illa när jag faktiskt inte hade haft någon lust alls idag. Det gjorde också att jag klarade målet på 7 mil även denna vecka.

Efter middagen och en dusch fixade jag fotona från idag och denna text. Nu måste jag tvinga ögonen att inte falla igen i en timme så jag hinner läsa igenom några dokument inför morgondagen en sväng till och skriva lite anteckningar. 5:05 kommer taxin i morgon och jag behöver sova i taxin och på flyget för att vara människa när jag skall träffa kund kl 10 på förmiddagen.

En kopp te kanske hjälper mig att vara vaken en stund till. Är galet trött känner jag men kan ju knappast gå och lägga mig nu och ställa väckaren på en timme tidigare i morgon för att hinna läsa eller... Gå och sova 20:50 bebtyder att jag hinner sova 7 timmar till klockan 04, hmm.... 7 timmar räcker gott och väl för mig för det mesta. En kompromiss kanske läsa 30 minuter nu och 30 minuter i morgon bitti.

Idag tar jag och Herman vila från jägarvilan och plankan, vi är båda slitna efter 13 dagar så vila på 14:e dagen känns bra.