27 september 2015

Dag 270 - 3 mil i Luleå

Vaknade tidigt med ångestklumpen i magen och det efter att ha sovit så dåligt i natt igen. Jobbigt jobbigt. Men idag hade jag ett mål, jag skulle till Luleå och gå ut och gå.

Kom upp ur sängen klockan 8 och var iväg med Henrik i bilen efter en timme. Vi åkte via affären och köpte det jag behövde för dagens vandring.

Jag hämtade upp Mattias och strax innan 10 så var vi på parkeringen på Ormberget och gav oss av på Hertsöstigen. Vi stannade till vid skogsbäcken och jag tog några bilder. Första bilden får vara dagens bild.
Tog en till.
När vi kom bort mot träsket så valde vi att inte gå den vanliga vägen utan svängde ner mot träsket och gick längst med det istället. Det var markerad där nere också vilket är lite konstigt när det inte är markerat på kartan. Samma gäller på några andra ställen på leden. Ibland verkar till och med vissa avståndsskyltar vara efter vägar som inte är leden i sig. När vi gick längst med träsket såg vi att det var folk på alla rastplatser på andra sidan. Vi gick ner i Kaptensudden och tittade på vattnet därifrån. Ett fint ställe men trist att bryggan var uppdragen. Vi fortsatte vår tur och kom ut vid Hertsöträskområdet och även där var det fullt även en hund som badade i det kalla träsket. Vi fortsatte bortåt Laxbodhedberget och på den vägen tog vi 8 geocachar i rad som hörde ihop. De var väldigt lätta men jag var glad ändå. Tog ett kort på den härliga stigen.

Vi vände på vår väg strax innan Laxbodhedberget och gick ner på Koluddsvägen och jag kände inte igen mig alls. Den vägen hade varit en grusväg senast jag gick på den, nu såg den ut att vara alldeles uppriven och nytt lager överst. Vi gick hela vägen ner och hamnade bland tre fritidshus vid en trasig betongbrygga. Vi valde att sätta oss på bryggan en stund. När vi skulle gå därifrån funderade vi på att försöka gå längst med vattnet men fick vända efter ett tag, alldeles för blött. Vi kom ut på vägen igen och gick sedan ut mot Stormyren. Där plockade jag tranbär och sen fotade jag lite. Älskar färgerna på höstmyrarna.
Sen satte vi av mot Lillträsk där fika hägrade. Då började det regna och inte lite heller. Vi kastade oss in under ett par granar och drog på oss regnkläder och regnskydd på min rygga. Regnet ökade lite till och jag var så glad att stå under granarna. När vi kom ut på vägen igen så hade regnet lättat lite och vi han inte många hundra meter innan regnet slutade. Det började gå uppför och då blev det varmt. Vi fick stanna igen och ta av oss. När vi kom till Lillträsk var det 2 familjer där och barnen höll på att släcka elden. Vi slog oss ner och började packa upp våra saker. Solen stack fram och det var skönt där på bänken. När vi hade börjat göra upp eld (eller Mattias gjorde upp eld och jag tog av mig skorna och bytte strumpor) så kom en störtskur igen. Jag drog på mig regnkläderna och då slutade det att regna. Men jag orkade inte krångla mig ur kläderna igen så jag satt där i dem och det var nog tur för det började blåsa och skulle ha blivit väldigt kall.

Vi käkade framför elden och satt och vilade i en timme. Sen var det dags att gå tillbaka.
Vi tog en annan väg, den som är markerad led ända tills vi kom fram till Lerbäcken där vi vek in på elljusspåret istället. Kortaste vägen till parkeringen.  Kom fram blöt om fötterna för jag lyckades trampa i blöthål när vi gick ut och tittade på en myr. Vi kom fram till bilen i mörkret. Det blev 30,25 km totalt idag.
Släppte av Mattias och hämtade upp Henrik och vi käkade middag på Mc Donalds innan vi for hem. Duschade och sen blev det jägarvila, 4 minuter och 40 sekunder var målet idag och jag valde att dela upp det på 2 delar på 2 minuter och 20 sekunder för benen var väldigt trötta.




Inga kommentarer: