17 december 2006

ESTP

Gjorde en Myer-Briggsvariant på webben idag (efter tips hos David Bengtsson) och blev en ESTP
ESTP - Sales representatives, marketers, police, detectives, paramedics, medical technicians, computer technicians, computer technical support, entrepeneurs, comedians, agents, race car drivers, firefighters, military, loan sharks, con men, auditors, carpenters, craft workers, farmers, laborers, service workers, transportation operatives. They have a gift for reacting to and solving immediate problems, and persuading other people.
Det känns som det stämmer rätt bra. Jag gillar att sätta mig in i problemställningar och söka lösningar.
STPs are action oriented, pragmatic, outgoing and realistic people. They use their quickness and flexibility to find the most efficient route to accomplishing whatever needs to be done. They are lively, entertaining, and fun. They like to be where the action is and participate fully in what is happening. Characteristically, they are direct with their comments and mince no words. They are at their best in situations that require an orientation to the present and a direct, no-nonsense, pragmatic approach.
Man kan läsa en längre beskrivning här: http://www.eggheadcafe.com/articles/mb/ESTPext.asp

En gång jag gjorde ett sådant här test blev jag istället en
ENTP dvs ett N (iNtuition) istället för S (Sensing) och då precis som den här gången fick jag samma poäng på N och S så de måste basera vilket de väljer på någon/några specifika frågor som väger tyngre. Min psykologilärare som då granskade resultatet tyckte att det verkade stämma på mig rätt väl baserat på hur jag agerade i klassrummet/grupparbeten.

En ENTP beskrivs så här:
ENTP - Entrepeneurs, lawyers, psychologists, photographers, consultants, sales represenatives, actors, engineers, scientists, inventors, marketers, computer programmers, comedians, computer analysts, credit investigators, journalists, psychiatrists, public relations, designers, writers, artists, musicians, politicians. Very freedom-oriented, they need a career which allows them to act independent and express their creativity and insight
ENTPs are known for their quest of the novel and complex. They have faith in their ability to improvise and to overcome any challenges that they face. They are highly independent, and value adaptability and innovation. They may be several steps ahead of others in encouraging and valuing change. They hate uninspired routine and resist hierarchical and bureaucratic structures that are not functional. They need freedom for action.

Och den längre beskrivningen finns här: http://www.eggheadcafe.com/articles/mb/ENTPext.asp

Känns inte riktigt lika mycket jag, jag är definitivt inte entrepenörstypen men däremot gillar jag att vara ledare, analysera saker och psykologi är ju kul. Så en kombo av ENTP och ESTP kanske inte är så dumt att vara?

Kända ESTP:are
Kända ENTP:are
Vad är du och tycker du att det stämmer?

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

eatfrog sa...

Jag blev nån sorts introvert kall ledarfigur. :D Man vill ju inte se sig själv som det, men beskrivningen passade in på mig rätt väl ändå så.

Dåliga ledare irriterar mig något otroligt, och när de inte ser till att saker blir gjorda. Skitsamma hur alla mår, nu jävlar ska vi få saker gjorda! ;)

Anonym sa...

Intressant att testa. Blev en ENTJ.

Anonym sa...

Jag blev INFJ, har gjort detta typ av test några gånger men får alltid samma resultat. Vilket stämmer väldigt bra så, jaa, sån är jag!