29 januari 2020

#beas365project2020 - I en cirkel av ljus

Tog en omväg via stan på väg hem efter jobbet. Det hade snöat ute och jag tänkte att pilträden nere vid Bodträsket kanske skulle vara fina nu. Men snön hade knappt lagt sig i träden alls. Dock fångades min blick av skuggmönstret under en lampa. Så det fick det bli. Velade med mig själv om beskäring. Denna (7:5) var det jag hade i åtanke på platsen. Tyckte det gav en bra känsla av ensamhet och ödslighet som jag upplevde på platsen. Gjorde även en tight i 1:1 men jag gillade den inte. Att den skulle vara svartvit var oxå bestämt på plats. Naturligt var den rätt orange men det gav för mycket myskänsla. Frågade på twitter och som vanligt gick åsikterna isär men många ville ha den tightare utelämna sidorna (ända in vid trädstammarna). Jag hade en del funderingar på om de störde eller inte men landade själv i att jag tyckte de tillförde till känslan. Med bara mittendelen blev det för mycket "motiv", svårt att förklara vad jag menar. Saknade oxå en tredje bänk i bild då det blev bara knas i mitt huvud. Den är väldigt mörk men det var också ett val jag gjorde för att dra ögonen in mot ljuset och den cirkel som blir som att det utanför är lite läskigt och okänt.
Sony a7rII, Tamron 28-75, 28 mm, ISO 100, f/9, 3,2 s

Inga kommentarer: