02 juli 2008

Boden en sommarstad?

Idag var jag och barnen på stan i solskenet. Vi hade tänkt oss att äta en mjukglass på ett mysigt ställe gärna nära vatten. Men man går bet på det i Boden har jag insett. Det finns inte ett enda fik/glasservering nära vattnet och mysiga ställen har jag heller inte hittat några. Boden är lika dåliga på att ta tillvara mysfaktorn vid vatten som Luleå är. Eller vill man inte vara orättvis mot andra fik/serveringar och därför inte tillåter någon att öppna vid vattnet?

M/s Bränna finns förvisso men de har ett urtråkigt utbud av Diplom-Isglass och det är ofta tokfullt med öldrickande rökare på deras veranda. Opalen har mjukglass men hur roligt är det att sitta ute på några rangliga plastbord under tak bredvid genomfartsleden i stan? Om man skippar mjuklassen och går på kulglass istället så kan man köpa det på kiosken på Gågatan och förr var det väl lite trevligt att sitta ex vid stenstatyn mitt på gågatan men nu är det ett bullrigt galleribygge precis bredvid. Norrigården är mysigt men ligger inte vid vattnet och har precis som M/S Bränna bara färdigpackad glass i ett rätt litet utbud. Jag tror inte det finns någonstans att köpa mjukglass där man sen kan skunda sig ner till vattnet och slå sig ner på en gräsfläck för att äta den i lugn och ro inte heller stadsparken hinner man nog till.

Övriga ställen som jag vet säljer mjukglass på är Korvmojjen, sitt och titta på folk som går in/ut från Coop Forum och alldeles bredvid samma genomfartled som Opalen. Du blir dessutom accompanjerad av en riktigt risig högtalare som det ropas ut beställningar i. Rönnbäcks Gatukök har förvisso riktigt bra glass men mysfaktorn är noll. Det ligger vid stans största korsning och inga bra sittplatser finns heller.

Nä på glassäntarmysighetsindex kvalar inte ens Boden in på skalan och tyvärr är det ju lika illa i Luleå (även om Seven Heaven ligger ganska nära en park i alla fall) så det lönar sig ju inte ens att fara dit för att nå mysfaktorn. Och eftersom Luleåfärd kräver bil kan jag lika gärna ta bilen upp til Rävasten och ta mig en kulglassfika där. Inget vatten eller mjukglass men mysigt i alla fall och fritt från galleribyggen och genomfartsleder.

På tal om mat och Boden så skall vi tydligen äntligen få en sushirestaurang, det ser jag fram emot (om de hittar bra råvaror vill säga).

Skulle nu någon Bodensare eller Lulebo känna till något ställe jag uppenbarligen missat får ni hemskt gärna upplysa mig. Jag är uppvuxen i Trollhättan där det ligger flera fik nere vid vattnet och me hög mysfaktor. I Boden skulle man ju kunna ha ett litet mysigt sommarfik ute på Killingholmen. Det ligger på lagom promenadavstånd från centrum. Perfekt för att servera glass, våfflor, mackor, pajer och dylikt. Jämför med Spikön i Trollhättan eller Skogshyddan Café i Vänersborg. Både de två ligger naturskönt vid vattnet, en liten bit utanför stan, man kan ta sig dit enkelt. Precis som Killingholmen i Boden. Så ni som är entreprenörer här i stan, här får ni en alldeles gratis idé att satsa på av mig. Givetvis går det att ha vinteröppet oxå, tänk så många som gladeligen skulle skida ut för att få sig en varm våffla.


Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: