19 oktober 2008

Jul i Abisko och längtan efter mormor

Jag sitter och läser på abisko.nu och drömmer mig tillbaka. Läser om deras jul- och nyårsfirande. Tänk att få slippa åka till släkt och bara fara upp till paradiset istället. Gå omkring i ett par raggsockar inne på Turisten, sitta framför brasan med en god bok, äta med andra som uppskattar stället lika mycket som jag och kanske spela lite sällskapsspel. Gå ut i vinterkylan och ta några steg i den knarrande snön och bara njuta av naturen. Njuta av deras underbara mat på jul- och nyårsafton.

Inget fel med att åka till någon släkting men jag är int så där jättemycket för julfirande så det hade varit ett skönt alternativ. Hur mycket jag än älskar min familj så skulle jag nog ändå om jag fick välja ta med mig min mormor till Abisko och tillbringa jul- och nyår med henne där uppe (alternativ 2 skulle vara att åka upp hela familjen). Jag saknar henne något enormt, har inte varit och hälsat på sen 2006. Två år utan mormor, herregud vad tiden går fort. Måste nog ta mig neråt och hälsa på men frågan är om jag skall åka ner själv eller om jag skall passa på att ta barnen till sin mormor. Svårt det där. För jag skulle verkligen vilja ha lite egentid med mormor. Vi är så lika, ibland känns det som om hon är den enda som förstår vad som pågår i mitt inre, som verkligen kan förstå hur saker och ting känns. Nogge brukar kunna säga de rätta sakerna för att få mig på rätt köl när jag tror att kompassen visar helt fel men han kan inte veta hur det känns, varför det ibland blir kaos i mitt huvud).

Men jag vill inte göra min egen lilla familj ledsen och säga att jag vill tillbringa julen ensam uppe i fjällen så jag får följa med till södra Sverige. Julen har så mycket förväntningar, så mycket som skall fixas och för mig är det bara ett stressmoment och alla går som på nålar för att inte julen skall spåra ur. Jag förknippar tyvärr jul med de känslorna och inte en varm, avslappnad och trevlig högtid :-( Men vem vet kanske blir julen precis så i år. Jag tänker i alla fall inte stressa med att köpa julklappar mm. Och åker vi bort behöver jag ju inte bry mig om varken städa, julpynta eller laga mat :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jul vill jag gärna fira i vår stuga. Min 94-åriga mamma uppskattar att vara med oss där. Lugnt och skönt. Hon tycker det är för jobbigt att fira med min syster med barn och barnbarn.

Nyår, däremot, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att fira i Abisko. Nu blir det nog Stockholm istället. Det är en varannatårstradition för oss.

Peter Parnes sa...

Mmmmmm, Abisko..... längtar..... det mest underbara stället på jorden! 3 dagar där är bättre än 14 på någon plats i solen.