20 april 2007

Säljarkonferensen, mat mat mat...

For ju till Stockholm i tisdags och hoppades på fint väder så jag kunde sitta på ett café i solen och läsa igenom den stora tjocka bunten med papper. men när jag landade i Stockholm var det duggregn och rätt så kallt, det hade tydligen snöat lite några timmar innan.

Så istället så gick jag till hotellet och checkade in, klev in i ett minimalt rum på Comfort vid World Trade Center. (Undra varför de inte har bilder på de minsta rummen utan fönster i sitt bildgalleri :-)

Låg på sängen och läste ett bra tag, höll på att somna flera gånger men plötsligt var klockan jättemycket och jag skulle ju till restaurang Beluga borta på Nybrogatan 44. Sprang igenom duschen lade en inte allt för professionell makeup och gick i rask takt, precis på gränsen till att riskera att bli svettig, bort mot restaurangen. Vid Stureplan höll jag på att tappa kompassriktningen, av någon anledning stämmer aldrig det där stället med hur jag minns kartan i huvudet. efter en liten onödig omväg hittade jag så rätt gata och tillslut restaurangen. Kom några minuter innan kl 19.

Blev så lycklig, det alkoholfria alternativet till fördrinken var inte trist läsk, juice eller mineralvatten, de hade faktiskt AME, 5 stjärnor för fördrinken alltså.

Några av våra utländska gäster var försenade så vi kunde inte börja med maten direkt. Det dröjde ett bra tag innan vi satt till bords.

Till förrätt var det tänkt att vi skulle få carpaccio eller parmaskinka och båda grejerna gillar jag men istället kom det in en biff tartar av något slag, men den var grovmalen och smal och hög. Jag gillar inte rått kallt kött så jag smakade en yttepyttebit och det var svårt nog att få ner så resten gav jag bort till en hugande spekulant som satt bredvid mig. jag åt några skivor bröd med pepparrotscréme på och den krämiga äggulan. 1 stjärna för förrätten, det var ju gott bröd i alla fall och förrättsdrycken var en kanelcider (alkoholfri) som får 3 stjärnor, kring jul hade den fått 4.

Till huvudrätt var det
Rådjursytterfilé med shiitakevårrulle samt ingefärsketchup men eftersom jag inte tål svamp hade vår organisatör beställt något annat tillbehör till mig men när min mat kom in så hade de helt enkelt bara plockat bort shiitakevårrullen så den yttepyttelilla portionen blev ännu mindre. Nu började jag bli riktigt hungrig. Varmrätten får 2 stjärnor, för liten portion, köttet var rätt kallt och segt. Jag tog ett glas med AME till varmrätten.

Efterrätten var
Vitchokladgratinerade björnbär med kanelparfait. Kanelparfaiten var gudomligt god men den vita chokladen var på tok för söt så den förstörde björnbären. Efterrätten får 3 stjärnor. Fick aldrig någon påfyllning av dricka så jag drack inget till den, kanske därför det blev så sött.

När vi gick därifrån tog en av mina kollegor upp ett äpple ur fickan, jag ångrade att mitt äpple låg på hotellrummet men så fort jag kom dit åt jag upp det.

Min äppelätande kollega frågade mig lite om hur jag skulle göra med jobbet, om jag blir kvar på sales eller om jag byter tillbaka till utvecklingsavdelningen. Jag sa som det var att jag fortfarande velar, jag har ju på pappret det jobb som jag vill ha men i verkligheten är det inte så och jag vet inte hur det skall bli det heller. Sa något om att det finns ju inte så många andra jobba att söka heller så jag måste ju hitta en lösning. han sa då att de vill ju gärna ha kvar mig i bolaget och att han tyckte att jag kanske skulle gå över till utvecklingen om jag känner att det inte fungerar på sales. Usch jag är så villrådig. Det är ju inte bara usch och blä på sales, då hade jag ju bytt tillbaka bums, jag vill ju att situationen skall lösa sig.

På rummet fanns en liten bok som handlade om att det är viktigt att ta hand om sig själv, äta rätt motionera osv... ett kapitel handlade om frukost och hur viktigt det är att äta en bra frukost. Det gjorde ju att jag hade höga förhoppningar på frukostbuffén men jag blev snabbt besviken. Det enda grova bröd de hade var förvisso riktigt mörkt men innehöll nog ganska mycket sirap, det fanns bara smaksatta och sockrade yoghurtar (fanns förvisso lättfil men fil äter jag inte) och inte hade de någon mager ost heller. Blev varnad av en kollega som ätit där dagen innan att kalkonpålägget smakade diskmedel så frukosten blev väl ingen höjdare direkt.

På morgonen var det dags att ge sig av till konferensanläggningen, vi skulle vara på Lovik på Lidingö. Det var ett riktigt mysigt ställe. Schemat som vi hade fått ut innan såg packat ut och jag trodde att jag skulle dö av tristess men det visade sig vara riktigt intressant och givande så tiden gick rätt fort. Till förmiddagsfikat fanns det både bullar och andra godsaker men framför allt jättefina mackor på ett gott rågbröd. Lunchen blev en miss, det var kalvfärsbiffar och jordärtskockspuré båda grejerna var rätt feta vilket jag reagerade över när jag fick in min mat. Men när jag var halvvägs i maten kom de och frågade vem som var Béatrice, först då kom de ut med det vår organisatör hade beställt åt mig. Ja ja det var ju lite väl sent då, stoppade att äta efter halva portionen istället och tog mig lite extra sallad. Eftermiddagsfikat var en stor kakbuffé och fruktsallad, käkade det senare och en halv kanelbulle. Tyvärr så måste jag lyckats äta något som magen inte gillade för på eftermiddagen började jag få ont och må illa. När jag väl kom till hotellrummet på kvällen var jag tvungen att lägga mig ner en stund sen fick jag nästan springa till O'Learys på söder för att äta middag med de andra. Medan jag småsprang dit ringde jag hem, pratade med Vincent som glatt berättade att han hade fått en lös tand. Jösses lillkillen börjar verkligen bli stor.

Jag är ju löjligt svag för popcorn så jag satt och åt en massa popcorn innan vi fick in förrätterna nachos, qusedillas och buffalo wings. Försökte äta med måtta men det är svårt att sluta äta de goda kycklingvingarna men jag lyckades peta bort skinnet i alla fall, till huvudrätt åt ajg en biff med sallad till. Väl på hotellrummet vid 12-tiden så kände jag av huvudet. Hade haft lite småont under flera dagar men försökt att ignorera det, hade tänkt att läsa lite i pärmen men det gick inte, ögonen var inte med alls så jag somnade.

Vaknade på morgonen med migrän, det gör inte så där förbaskat ont varenda gång ibland blir det mer att det sätter sig på synen, får fläckar framför ögonen och synfältet kryper. Huvudet kändes som det satt någon där inne och körde in en syl i en nervknut då och då. Inte skönt alls men det var hanterbart. Överlevde konferensdagen men var ju inte på topp direkt. Vi hade bland anant grupparbeten och strax innan vi började med dem så började jag må tokilla, kände mig som man gör när man är sjösjuk, skitläbbigt. Sen skulle vi stå framför alla och redovisa och jag fick verkligen koncentrera mig för att fokusera på det men det gick bra. Fikat var likadant som dagen innan och den här lunchen lyckades de faktiskt komma ihåg att fråga om jag var jag innan de serverade mig fel mat ett stort plus för den krämiga risotton hade nog inte varit någon hit när jag mådde som jag gjorde.

Konferensen var slut kl 17 och vi packade in oss i taxin och for till Arlanda, där han vi meden snabb middag på East and West, ingen höjdare men det fick ner i alla fall. Vi han med en sabbvisit i loungen och fick äntligen sitta ner och ta det lite lugnt. Alla verkade nöjda med konferensen och såg fram emot att få jobba vidare med det nya materialet.

På flyget hem sov jag som en stock, somnade när vi lyfte och vaknade när skylten för säkerhetsbälten släcktes efter landningen i Luleå. hade taxi till Porsön där jag hämtade min bil och sen bar det av hemåt. Väl hemma möttes jag av ett "Hej, jag är upptagen, jag spelar" så jag gick och lade mig rätt snabbt, huvudvärken gjorde sig rejält påmind.

Idag har det varit bättre, inte helt bra men bättre. Förhoppningsvis får jag sova länge i morgon bitti och vila det lilla huvudet. I helgen får jag försöka äta ordentligt oxå så magen återgår till normalt skick.

Inga kommentarer: