01 februari 2015

Dag 32 - En inomhusdag

Januari var enkelt, det var den dag som det var datum, nu måste jag ju ha koll eller i alla fall kolla vad jag skrev dagen innan.

Idag har jag gjort absolut nada. Var förvisso två vändor på ICA i snöovädret först för att handla middag och sen för att handla en drickyoghurt och riskakor till Herman. Han har nationellt prov i morgon och ville ha något fika med sig.

Gatorna är hyfsat rena från snö kanske en decimeter men cykelvägarna var helt igendrivna, fick plöja mig fram.

Dagens foto blev det inte så mycket med, ute vågar man ju inte fota när det yr snö överallt och är byvindar så dagens bild fick blev genom fönstret i Herman rum där ett litet snölandskap hade byggt upp sig på garaget. Vi kände os relativt insnöade idag. I natt var jag upp och tog bort två decimeter snö från trappan och i morse var det minst lika mycket igen. Det ramlar ner från taket när det yr så. Tror vi skottat 4-5 gånger idag.

Idag har jag jobbat med presentationen jag skulle hålla på måndag. När jag var nästan klar med den så kom ett mail om att kunden var sjuk och mötet ställts in. Jobbat helg helt i onödan :-/ Nå ja nu kan jag finslipa lite i morgon och sen får den ligga färdig tills mötet faktiskt är.

Har grejat med mina foton från januari i år. Nu finns alla de som blivit dagens bild i ett eget album och övriga januaribilder som jag visat här i bloggen i ett annat album.

Här är alla som blivit dagens bild i januari. Bad folk på G+ att plussa den bild de gillade mest (en del höll sig till ett plus andra plussade på flera bilder så jag fick ändra min kommentar). Blev inte så många +1, 31 totalt så jag vet inte hur statistiskt säkert man kan säga att den blå granbilden är bäst.

En sammanställning av resten av bilderna från januari ser ut så här.
Man ser rätt snabbt att jag mest har fotat när det varit mörkt ute men några dagar lyckats ta mig ut på dagtid.

På tal om fotografering så undrade @smultronbo hur jag redigerar mina bilder i Lighroom och ville se ett exempel. Hon frågade när jag hade publicerat lite bilder från Luleå så jag tänkte visa lite.

Oftast är jag inte så jättenoga med vitbalansen när jag fotar eftersom jag fotar i RAW och vet att den går att fixa till sen. Den här kvällen blev alla bilder väldigt gula så det första jag gjorde var just att fixa vitbalansen. Sen på just den här ville jag få den att vara lite klarare och då lägger jag på clarity. Clarity mörkar ner bilden lite och detaljer försvinner så för att väcka dem till liv så drar jag ner kontrasten, tar ner skuggorna och sen brukar jag dra upp lite svärta igen. Ger lite mer stund tycker jag.
Som den såg ut i RAW
Fixad vitbalans
Lade på clarity +43
Drog ner kontrasten -28
Drog ner skuggorna +49 (mindre skuggor är +)
Lade tillbaka lite svärta -22 (mer svärta är -)
Jag vet inte om man ser någon större skillnad när de är så små. De går att klicka upp större. Skall ta något annat exempel någon dag och försöka visa tydligare. Zooma in någon detalj eller så.

Inga kommentarer: