11 februari 2015

Dag 42 - Trött och glömsk

Dagen började med totalt havererad kommunikation med sambon, en hjärna som hade glömt en massa grejer på jobbet som försatte mig i en idiotisk situation. Blev arg över en grej, vi har minsan inte tagit beslut att.... och sen tittar min chef på mig och säger men jo det har vi ju då och då... och då kommer det tillbaka, han har helt rätt. Oh gud vad jag skämdes.  Anemin gör att jag inte sover, bråk med sambon på morgonen, kaos i skallen pga en massa nya arbetsätt, rutiner och annat som jag inte ännu får ihop i mitt huvud hade helt trängt bort en jätteviktig sak. Sen att jag nu lite i efterhand inser att beslutet kanske var lite väl hastat då vi tog det är en annan sak, men vi hade säkerligen goda skäl då.

Jobbade kvar till en bit över sex, kom igång med en grej men insåg att jag behövde avbryta, hoppas jag kan komma igång lika bra i morgon bitti. Hämtade sambon som också var på väg hemåt och så åkte vi och handlade. Hem och laga mat och sen en sväng vid datorn. Ute var det glashalt++ insåg att jag nog skulle halka omkring lika mycket med broddar som utan eller behöva trippa fram på framfoten där dobbarna sitter. Valde istället att ta en vilodag och packade ner kameran och stativet och lade dem i hallen. Drog på mig täckbrallor och varm jacka och tog kameraväskan och gick ut i bilen. Det är verkligen kolsvart ute just nu när det inte är någon snö varken i träden eller på vägen och plogkarmarna är grå. Dessutom syns inte månen till och inga moln. I detta svarta styrde jag mot Södra Bredåker, ville ta om en bild från i höstas på bron och sen försöka fånga vintergatan på bild. Tänket att där inunder bron skulle det vara mörkt och bra.

Hittade ett bra ställe att parkera bilen på och drog åt mig kameraväskan, sträckte ut handen för att ta stativet. Vad fn inget stativ. Tände lampan, kollade golvet nä inget stativ där heller. Men skrutt. Nå jag räcket på bron är rätt brett kanske kan jag ställa kameran där. Tog mig ut ur bilen och upp på bron, bord tagit med reflexvästen insåg jag. Ställde kameran på bron men det var för lågt, såg mest is på älven. Provade åt andra hållet inte blev det något mer spännande åt det håller heller.

Gick tillbaka mot bilen men kom på att jag kanske kunde trycka ner kameran på en vante ner i snön och i alla fall fota bron och de coola molnen som hade börjat blåsa in över träden. Jo men det såg ut att gå rätt bra, dock tokblåste det i träden så de gick ju inte att få skarpa. När jag knäppte bilden på bron kom en bil, jag provade att ta en bild till utan bilen men den blev inte lika levande.
Tänkte att funkade det på molnen kanske samma sak kan fungera nere på isen mot himlen också. Kom ner på isen och där var snön väldigt packad av skotrar, inte en chans att  enkelt föra ner kameran lutad i snön. Gick en bit utanför skoterspåret, då sjönk jag ner till skaftet på kängorna i vatten/snösörja. Whoops där vill jag inte ha kameran. Sparkade loss några snöklimpar/flak och byggde ett litet torn så att jag kunde luta kameran mot det och knäppte några bilder, till min förvåning dök även ett norrsken upp. Det hade varit så svagt mot den svartblå himlen att jag misstagit det för ett moln nästan vid horisonten. En bil kom åkande på bron, körde extremt sakta förbi, kunde ana hur de spejade ner på isen där någon stod med pannlampa. De undrade nog.

Samma bild men tagen med högre ISO men jag gillade den förstas färger bättre så den får bli dagens bild. Typiskt att när man väl är på en plats där det skall gå att få rätt ok bild på vintergatan så har man glömt stativet och det blåser som attan samt ett moln lägger sig tvärs över.

Det blåste rejält så kameran började glida omkring på det lilla snötornet och jag började frysa så efter några bilder packade jag ihop och åkte de 2 milen hem i mörkret igen.




Inga kommentarer: