23 februari 2015

Dag 54 - Bihåleinflammation

Vaknade med huvudvärk och blodsmak i munnen och tryck över bröstet. Tjoho vilken härlig start på dagen. Ville bara dra täcker över huvudet och somna om. Men sen kom jag på att pappa var här. Masade mig upp efter en snooz och gick ut i köken. Pappa var vaken och satt och surfade på iPaden. Vi åt frukost tillsammans med barnen. Henrik hade redan åkt till jobbet.

Pappa skulle vara på sitt möte kl 08:30 så jag fick leta fram en nyckel och instruera var den skulle läggas så barnen kunde ta in den sen. Kramade om pappa och bad honom köra försiktigt hemåt sen. Han har blivit förståndig på äldre dag och blåser inte alla 120 milen på en gång. Han skulle stanna i Gävle och sova. Skönt.

All den fina frosten från igår hade blåst bort i natt och ute var det -17 på morgonen. Körde Herman till skolan och skällde på honom för att varken vantar eller mössa var med. Tycker han skall vara ute på rasterna och vet att skolan har det som regel också. Men tydligen är man för cool för att vara ute när man går i 6.an eller nåt.

Kom till jobbet och konstaterade att idag var det 2,5 timme av arbetsdagen som inte var inbokad till kurs eller möte. Försökte jobba effektivt med processarbete mellan inbokningarna och kom en bra bit. I morgon tror jag att jag skall stänga in mig i ett tyst rum och bara tokjobba med det för att komma i mål innan det är dags att bolla med en kollega och börja planera utbildningar mm.

Fick veta idag att jag skall åka på Mobile World Congress i Barcelona nästa vecka. Jag skall bland annat sköta sociala medier för Atea Mobilitet och även sammanställa info för de där hemma sen. Skall bli kul, är ett roligt sätt att bevaka en mässa på. Får försöka hinna kolla agendan, handla mig lite kläder att ha på mig och se hur sjutton jag skall hinna gå en mil och ta ett foto om dagen där borta. Stativet och kameran och några objektiv måste med. Får nog kolla upp vad som kan finnas som lämpliga objekt i Barcelona i närheten av hotellet.

Men det får bli i veckan, skall även kolla av lite med några kunder om det är något de vill att jag skall hålla utkik efter åt dem. Bra att kunna sprida kunskap efter man varit iväg.

På jobbet tilltog huvudvärken och tillslut insåg jag att det ju är bihåleinflammation jag har. Pratade med kollega som också har det och hon tipsade om SinoClear som hjälpt henne. Köpte efter jobbet mellan hämtningar av båda barnen på träningarna.

Efter hämtning tog jag och bytte om (efter att ha försökt övertyga mig själv om att jag inte behöcde) och gick ut nu var det bara -3. Tog min knasiga runda vid järnvägsspåret. Knäppte en bild och gick vidare, skulle knäppa en bild till och upptäckte att jag glömt sätta tillbaka kameran från ISO 500 (hade tagit en testbild bort mot stan där det lös grönt bakom molnen men var för ljust för att fånga). Då började tåget som varit en del av mitt motiv rulla iväg. Nej nej. Men det stannade igen och jag fortsatte promenaden och tänkte att jag får väl leva med ISO 500-bilden om tåget hinner dra iväg innan jag hunnit vända och komma tillbaka. Men jag han och knäppte en bild till. Idag är dagens bild beskuren i 16:9 ett format jag inte använder så ofta men det var fula snöklumpar längst ner. Hade tagit en bild till med stativet lite högre upp men då blev ena lampan så ful. Är inte helt nöjd men hittade verkligen inget annat idag. Dumma snövallar hade blivit i alla fall bättre utan dem.
Kanske passar den bättre i svartvitt?

På tal om bilder så fick jag leverera ytterligare ett av mina foton till en som vill ha det i print (hon har sedan tidigare beställt en annan bild). Det var gårdagens foto på en tågväxel. Fick även fina ord från hennes sambo som kikade på mina bilder. Sådant blir jag glad av. Glad amatör som jag är.

När jag hade ca 1,5 km kvar började det snöa och det hade redan när jag gick ut varit stark vid (då i ryggen nu i ansiktet) så sista biten var kämpig. Små små snöflingor som var alldeles stickiga borrade sig in i ansiktet. Kom hem efter 11,52 km. Drack min jättegoda juice och ät lite kaka, sprutade SinoClear i näsan och trodde den skulle brinna upp, slog sen världsrekord i nysningar tror jag.





Inga kommentarer: