10 februari 2015

Dag 41 - Hyfsad dag

Har redan lagt ut ett blogginlägg en gång idag, kom på att "debattinlägg" nog är bättre att skriva separata från dagboksdravlet . Funderade på att säga Dag 41 som tagg på det (men jag skrev det redan igår men lade ut för publicering idag så det räknas ju inte riktigt) och sen skippa dagbokskrivandet idag för det var egentligen aldrig meningen att skriva om mina dagar, det blev mest ett sätt att fylla ut när jag inte hade något jag funderade på. Sen blev det av bara farten att skriva varje dag ändå eftersom jag fotar och försöker röra på mig. Fast å andra sidan så är det ju ändå ingen som läser direkt, fick 2 svar på inlägget på G+ när jag lade ut det där och frågade vad de anser och ett på Twitter, inget i bloggen.

Som vanligt toktrött i morse, fick skjutsa sambon till jobbet för han lyckade knäcka till ryggen i duschen och ville inte gå till bussen.

På jobbet hade jag en rätt bra dag, lite möten om upphandlingar och måste citera en kollega "Jag letar fortfarande efter klausulen som förbjuder dåliga upphandlingar i LOU men hittar den inte;)", ett bra avstämningsmöte med en duktig kollega. Fick en bra rapport av en annan kollega och bokade upp några möten och skrev färdigt en uppdragsbeskrivning. Snart blir det åka av gällande ny produkt, det känns bra.

Läkaren hade lämnat mobilsvar om att hon nu beställt min medicin och att jag kommer bli kallad för infusion om några dagar.

På lunchen försvann bara alla så jag fick masa mig iväg ensam, hämtade mig en grillade kycklingbitar med pommes på Palma men det var inget gott. Föredrar husmanskost till lunch men det är så tråkigt att äta lunch själv.

Efter jobbet fick jag skjutsa Vincent till träningen och fick 80 minuter på mig innan han skulle hämtas. Tog kameran och gav mig iväg på en kort runda. Idag var kroppen ungefär lika motsträvig som igår men inte lika andfådd. Det var sjukt halt då det var +4 och hade regnat igen och var rejäl motvind åt ena hållet och en rejäl skjuts i ryggen åt andra. Stannade och fotade från hängbron och sen fotade jag de gamla höladorna på ängen som jag även fotade en helg i dagsljus. Ladorna var svåra för jag hade absolut inget ledljus, fotade rakt ut i mörkret och stativet höll på att välta i vinden. Ser att kompositionen inte alls blev som jag ville, men vågade inte stå där på vägen i mörkret utan reflexer allt för länge, folk kör som blådårar där. Blev dock nöjd med himlafärgen och Orion så då får den vara dagens bild bara därför. Fattades bara lite norrsken :-)

Försökte använda mitt 18-55 idag också, har stängt av stabiliseringen när jag använder stativ men med länga slutartider får jag rörelseoskärpa, får det inte med något annat objektiv med samma tider. Driver mig till vansinne, vad kan det vara? Tar det helt enkelt bara mer vind än de andra?
Vad ful snön blir när det regnat och töat och bilarna skitar ner den. Usch inte kul alls på bild.

När jag gick i Bodsvedjan började jag fundera, vad är en svedja? Här i Boden finns Svedjefortet (eller Svedjebergsfästet som det egentligen heter), Svedjevägen, Hedsvedjan och Bodsvedjan. Det enda jag känner till kring ordet svedja är i svedjebruk. Har det varit svedjejordbruk på platserna eller vad?

Kom tillbaka till Boden Arena efter 7 km och fick vänta på Vincent så jag gick fram och tillbaka på parkeringen tills jag var på  7,56 km då kom han. Glad att jag var ute när jag var för nu några timmar senare tokblåser det ute, viner i skorstenarna så jag kompletterar inte det som saknas idag.

 FunBeats kartuppladdning fungerar fortfarande inte så det får bli från Garmin Connect.

Under mitt promenerande funderade jag på en sak efter att ha läst ett tweet från @rockspindeln där det länkades till en artikel om att våra kor måste gå ute. Det fick mig att fundera på hur veganer resonerar. De vill inte att vi skall dricka mjölk, ta den från kalvarna och samtidigt propagerar de för bättre miljö för våra kossor (det håller jag fullt och helt med om). Men låt oss säga att alla skulle sluta dricka mjölk, äta yoghurt osv.... dvs gå helt över till veganska produkter, inte köpa skinn och inte äta kött. Vad skall vi göra med kossorna? Skall vi avliva varenda kossa? Släppa dem fria? Börja fasa ut dem i det fria med kommande generationer som föds? För inte vill några bönder betala för kossor som inte producerar något eller skulle det räcka att de höll jordbruksmark öppen för odling av våra gröna grejer vi skall äta istället? Även i Indien där kossan är helig så mjölkar man den och den är dessutom ett jordbruksdjur, drar harvar och sådant.

Jag påstår inte med detta att vi skall fortsätta som vi gör om kossorna behandlas illa men jag vill förstå hur man resonerar kring framtiden. Hur gör vi med de andra djuren? Hur är det med ex grisar i länder som inte äter grisar, har de en massa vilda grisar överallt? Det måste väl finnas vilda vanliga grisar eller? Vad skall man ha tamgrisar till om man inte har dem till köttproduktion? Plöja upp land?

Ni ser vilka funderingar jag kan få när jag är ute och rensar skallen. Sen när jag kom hem var jag tvungen att googla lite och hamnar på sidor om söta vilda grisar i som tigger mat i Tibet och att man kan simma med vilda grisar i Bahamas. Turistgrisar, det kanske är vad de får bli då.

Mer än så har inte hänt under dagen idag. Åt en kass middag bestående av två mackor med prästost och rödbetssallad och en liten tallrik med turkisk yoghurt (laktosfri) med hjortron.

Hat ställt tillbaka inställningarna i kameran, fixat bilderna och skrivit detta och skall nog hoppa i säng med en bok tror jag.



Inga kommentarer: