01 maj 2015

Dag 121 (#062/#blogg100) - Dag 3 på //Build/

Sov hela natten! Jippie! Men det betyder väl att jag vänt rätt nu och måste börja om när jag kommer hem. Frukosten på konferensen var som vanligt urusel.

Konferensen idag:
  • Application Insights for Any App: A Must-Have Tool for Understanding Your Customers. Intressant ämne där jag definitivt kommer sätta mig in I mera hur det fungerar och vad man kan göra. Men en rätt tråkig föreläsning i sig.
  • Jag skippade session 2, hittade inget som riktigt passade mig och passade på att söka svar på en fråga jag haft till Microsoft ett tag men aldrig fått något bra svar på. Varför man måste ha en Pro-licens för att köra en platta i kiosk-mode (Assigned Access). Tyvärr kunde ingen av de 5 personerna jag pratade med heller svara, det bästa svaret de kunde ge var kör Windows for IoT istället. Men det är inte så "bara" när man har inköp av plattor och de kommer med ett OS förinstallerat men kanske kan man trycka ut annat med SCCM/MDM det får jag höra med vårt klientfolk. Dessutom är det ju nu jag behöver det. Windows 10 är ju inte släppt ännu. Men skall prata med tillverkarna och se om vi kan få beställa med IoT på dem istället. Får grotto vidare i det.
  • Building Consumer and Enterprise Device Solution with Windows IoT. IoT är ju alltid roligt och föreläsaren brann verkligen för det hon sysslar med. Hade en fråga men han aldrig ställa den tyvärr (ville nämligen verifier det de andra sagt om att köra Windows for IoT, det finns 3 versioner så vilket skall jag ha i så fall). Skall samla på mig lite bra IoT-exempel till kunderna för det finns intressanta tillämpningar där ute och de visade exempelvis hur man kan använda billiga windowstelefoner som enheter.
  • Designing and Developing the Ultimate Windows App Experience. var en intressant session men tyvärr hade de valt att visa en mall som jag har lite svårt att se hur vi skall komma att använda i våra grejer den var mer riktad till spelande media. Det är fortfarande så att nästan alla sessioner vänder sig till de som gör konsumentappar och som vill vara flashiga appar i store :-( När skall Microsoft inse att man faktiskt kanske måste prata till företagen också. Någon gang då och då exemplifiera även med dem och då annat än säljrapporter i Salesforce.
På lunchen åt vi på konferensen, jag fick en kycklingsallad där bara själva kycklingen gick att äta men den var supertorr. Efter lunch så upptäckte jag att min laptop var kaputtski så den blev utbytt. Men fick gå till hotellet och hämta laddare och låda.

När konferensen var slut så gick jag och kollegan till hotellet, via Microsoft Store där jag köpte ett Microsoft Band, och byte om för att sedan ge oss ut på stan. Men först fick vi gå tillbaka till Microsoft Store för att att byta mitt Band, när jag tog upp det ur lådan var det stora repor i plasten på armbandets display. De bytte snällt ut det. Sen gav vi oss av söderut mot Mission, jag ville fota Mission Dolores som visade sig vara ett yttepyttelitet kapell bredvid den stora kyrkan som i sin tur gömde sig bakom några träd. Men vi hade en härlig promenade I eftermiddagssolen och vi hittade ett trevligt område att strosa omkring i innan vi hamnade på Tacolicious på 741 Valencia St där vi åt fantastiskt goda tacos till middag. En trevlig restaurang. Sen vandrade vi hemåt i kvällen igen och jösses vad många som röker marijuana gåendes på gatorna. Luktar fruktansvärt illa. På tal om rök så utsattes jag för en hel del igår på uteplatsen på festen och det känner jag av idag. Har värkt i lungorna idag och när vi gick hem började jag hosta upp slembollar. Kommer inte bli kul på flyget hem på söndag.

När jag kom på rummet igen fixade jag och trixade jag med laptopen som plötsligt tappade allt vad wifi-inställningar heter )till och med ikonen i inställningarna försvann). Hela drivrutinen hade blivit avstängd. Tur man I alla fall har lite koll och kan felsöka. Redigerade dagens bild som jag gillar för den skulle lika gärna kunna varit tagen för många många år sedan.

Jag tog lite fler bilder men de får laddas upp senare efterom wifi på rummet är så uruselt att jag helt enkelt inte hinner få upp bilderna.

I morgon skall vi ut och gå så det blir upp klockan 8 för att gå och äta frukost på ett trevligt ställe vi var på i tisdags. Sen ut till The Cliffhouse. Skall nog hinna besöka Nike Store också.

Bilderna från denna dag kommer att läggas till när de är redigerade.

Innan läggdags har jag summerat mina foton från april och lagt dem i egna album, ett för alla dagens bild och ett för resten oftast visade här i bloggen. Kika gärna in och +1:a den/de du gillar bäst om du vill.

Dagens bild
De andra bilderna

Inga kommentarer: