19 maj 2015

Dag 139 (#080/#blogg100) - Uppmätt

Jobbdagen vill jag inte ens tänka på,  så mycket stress och strul på en enda dag är inte bra för överlevnaden. I morse snoozade jag dessutom klockan alldeles för många gånger och fick stressa från det att jag satte fötterna utanför sängen. Nu var dessutom Herman sjuk så jag fick bråka med Schoolbook en stund på morgonen oxå, alltid kul när man är stressad. Ogillar verkligen det verktyget.

Efter stressen på jobbet tog jag med mig min cykel till Cykelstället i Luleå där jag och cykeln fick oss en omgång med mätgrejer fick börja med flexibilitetstest, klarade utan problem att sätta händerna i golvet med benen raka och ihop. Sadeln ställdes om och en ny skall beställas. Styret ställdes också om och eventuellt kan jag behöva en kortare styrstång men eftersom jag har stark bål och rygg tyckte han att jag skulle köra ett tag till med den jag har och känna efter. Annars byter de utan kostnad senare. Har inte känt något i ryggen eller magen när jag cyklat hittills och då satt jag ändå ännu längre ifrån styret.

Efter mätrundan så for jag ner till Södra hamn i Luleå i jakt på ett motiv för dagens bild och till min förtjusning låg Baltica inne så hon fick bli dagens bild. Gillar kontrasten mellan båten och tutti frutti husen.
Hon är ett av Sjöfartsverkets arbetsbåtar som dessutom fungerar som isbrytare när det behövs fler. Hon är tydligen av en unik sort läste jag på nätet. När jag stod där i kajkanten och tittade på henne kom en man dit samtidigt och han berättade att Sjöfartsverket kommer varje år med en arbetsbåt som tarin/byter ut/sätter ut nya sjömärken. De är gjorda i trä. Så när de låg på båten såg de ut som ett gigantisk plockepinn (Mikado).

Jag gillade den blå skrovliga ytan så det fick bli en närbild på den också och sen såg jag att alla 4 isbrytare låg inne is in hamn så jag slängd iväg en bild åt deras håll också.
Hade tänkt cykla lite nu på kvällen när det slutat regna och solen tittar fram lite medan den går ner men är sjukt frusen. Har ingen energi i kroppen alls. Så nu sitter jag vid datorn och tittar ut på den fina kvällen istället. Öppnade fönstret och knäppte en mobilbild.

Hittade en påse "Dip chips" här hemma och hällde upp en skål och tänkte glufsa i mig i brist på middag (hade tagit några mackor innan) men chipsen var ju oätbara. Galet salta. Så nu sitter jag här toksugen på något men har inget annat hemma. Kanske borde ta med kameran ut och ta ett kort över sjön eller så kryper jag ner i sängen med min Win10-burk och försöker få igång Hyper-V som behövs för att kunna köra Visual Studio. Är sugen på att testa en grej. Snart har vinden mojnat helt ute och jag ångrar att jag inte satte mig på cykeln när jag kom hem kl 20.

Inga kommentarer: