21 april 2009

Läsvärd artikel om att ge barnen valfrihet

Tyckte detta var en intressant artikel om att låta barn vara barn istället för att styras av könets knasiga ramar.

Det här kunde ha varit skrivet av mig:
– Jag ville till exempel spela trummor men fick börja med blockflöjt. När killarna fick gå över till trummor fick jag byta till altflöjt. Då gick jag hem och sa ”Det är inget kul med musik”.
Precis så var det, enda skillnaden att jag hoppade av när det var dags för altflöjten för det var ju trummor jag ville spela men alla platserna gick till pojkar.

Så skönt att ibland läsa om familjer som är som vår, att inte känna att man är helt galen som försöker ge barnen valfrihet. Men så läser man blogginlägg som detta (via Trollhare som skrivit ett bra inlägg om saken) eller kommentarerna till artikeln och förstår varför så många inte ens vågar prata om saken och några av de som ställer upp i artikeln vill ha fingerade namn.

Läs även En blomma på overallen betyder flicka och ”Såklart att man vill uppfostra barnen lika”

Läs även andra bloggares åsikter om ,

1 kommentar:

emma sa...

skönt att nån höll med...kommentarerna till artikeln gjorde mig illamående. det verkade vara så otroligt mjuka och förnuftiga föräldrar och så väcker det så mycket arga känslor, jag fattar inte!