18 april 2015

Dag 108 (#049/#blogg100) - 2 * tävling

Idag blev det ingen sovmorgon istället skulle ungar skjutsas till Luleå för 2 olika tävlingar. Vincent skulle på Team Sportia Cup och Herman på Luleå Open 2015. Jag började med Vincent och for till samlingen i Sävast 07:45, hade tur för han kunde åka med en av sina lagkamrater så jag slapp köra till Luleå för att vända. Hem och han äta lite frukost innan det var dags att stuva in sambon och Herman i bilen och åka och hämta en av Hermans kompisar. Henrik skojade i bilen och undrade om det skulle stå folk utanför lokalen och sälja piratversioner av Rubik's Cube precis som tröjförsäljarna på konserter. Fick en helt knas bild i huvudet av den frågan.

Vi kom till Vetenskapens hus i god tid före de skulle öppna och det samlades folk utanför i solen. Vi hade känt på dörren när vi kom, stängt, klockan var bara 09:55. En till kom och kände på dörren men fortfarande låst. Runt omkring oss stod människor i blandade åldrar och en hel del löste kuber medan de småpratade. Jag hörde ett surrande ljus och undrade om det var låset men förväntade mig nästan att se någon komma och låsa upp dörren så vi stod kvar. En man till gick och ryckte i dörren, låst. Vi väntade lite till. Då kom det några som såg lite småstressade ut, de tryckte in dörren och den gick upp. Hade dörren varit låst alla de andra gånger eller hade vi alla bara testat att dra dörren utåt? Det är ju en gammal postlokal så de har väl kvar säkerheten från den tiden med ytterdörr som går inåt.

Nå jag in kom vi och hittade ett bord att slå oss ner vid. Stora salen i Vetenskapens hus är verkligen fin. De hade gjort i ordning på scenen med flera stationer för de tävlande, där satt några av arrangörerna och testade utrustning eller så övade de bara. En kille satt med ögonbindel och hörselkåpor och löste en 3x3.

Herman och Ludwig fastnade snabbt vid det stora bordet där de hade lagt upp mängder med olika sorters kuber. Min son förevisade en hel del för sin kompis, berättade vad de hette, vilket märke det var, för- och nackdelar med dem, några visste han rekorden på osv... Under det halvår han hållit på med speedcubing så har han tydligen läst på rejält. Det märkte vi redan i bilen då han och Ludwig pratade olika lösningssätt, algoritmer och strategier.

Där vid det stora bordet fick de snabbt kontakt med andra i ungefär samma ålder, en kille hade kommit från Västerås för att tävla. Tillsammans alla och försökte lösa kuber de aldrig hållit i förut. Själv småtestade jag lite men det är verkligen inget för mig. Tittade på Rubik's Magic och tänkte hur svår kan den vara? Det jag inte visst när jag började var att den inte ens var i rätt utgångsläge för att lösas då blev det ju liksom extra svårt men jag hade nog inte ens klarat av att få den till utgångsläget, jag lyckades få den till platt i alla fall :-) Hur någon kan lösa den på 0,69 sekunder och inom den tiden hinna starta och stoppa en klocka är för mig helt oförståeligt.
Snart var det dags för genomgång av hur tävlingen skulle gå till. Första tävlingen var 2x2 som Herman skulle deltaga i. Han hamnade i grupp 2 vilket var bra, gjorde att vi kunde titta på grupp 1 först för att förstå hur allt fungerade. Herman började se lite nervös ut och jag blev ännu mer nervös när en bekant som också var med och tävlade hade problem med tidtagaren, han såg inte när den hade registrerat hans händer så vi sa till Herman att han skulle be att få prova innan för att veta hur den fungerade men nä, han visste minsann.

När första gruppen var klar hade vi insett att vissa är sjukt snabba. Ett finskt syskonpar var riktigt duktiga. En tävling går till så att man får lämna in sin kub för blandning och sätta sig i "competitor's area" och vänta på sin tur. En domare hämtar ut ens kub i en låda tillsammans med ett tidregistreringskort. Man blir uppropad och anvisad ett tävlingsbord. Man får frågan om man är redo, då lyfts lådan upp och kuben visas, nu har man 15 sekunder på sig (domaren tar tid med ett tidtagningsur) att läsa av sin kub, lägga händerna på tidtagningsanordningen och sen släppa och ta tag i kuben för att börja lösa. De sa 8 sekunder och sen 12 sekunder och vid 12 var det rekommenderat att sätta händerna på tidtagningsuret för att hinna.

Hermans grupp bestod av både unga och gamla deltagare, en skön mix. Herman såg väldigt spänd ut när han väntade på sin första omgång, det var en tävling där man gör 5 försök, sen räknas bästa och sämsta tiden bort och så får man ett medelvärde på de övriga 3.
Hermans första domare var en av de finska killarna.
 Första försöket låg på 9.099 sekunder. En bra bit efter Daniel Wallin som kom etta i kvalificeringsrundan, ni ser ett av hans resultat bakom Herman 2.632 sekunder och det var bara hans näst bästa. Helt jäkla galet! Samma kille körde 5 st 3x3 alla under 11 sekunder en stund senare.
Jag var imponerad av min son, hans bästa tid blev 7,75 sekunder, tyvärr klantade han sig på en av omgångarna, hade flyttat ett lager bara 1 steg fast det skulle flyttas 2 steg vilket gjorde att han fick börja om. Men trots det slutade den tiden 15.60 sekunder. Jag löser inte ens en sida på 15 sekunder!

Hermans medel slutade på 10.08 och hans placering blev 11. Skall bli kul att se var han hamnar i svenska rankingen hos World Cube Associationsingle och average. Om man tittar på de han tävlade mot så är många toppnamn i Sverige och Finland bland annat Sverige 2:an var med så han hade hårt motstånd.

När Herman anmälde sig så fick han veta att 12 stycken skulle gå vidare till final men sen så hade detta ändrats pga så få deltagare, bara 14 st (även om det var 17 anmälda). Så Hermans 11:e plats gjorde att han stod utanför finalen denna gång. Men han verkade nöjd och glad för det.

Vi käkade lunch på Uni:k i samma hus sen lämnade jag och Henrik barnen där för att åka till fotbollsplanen för att heja på Vincents lag. Vincent stod i mål. Vi fick ett papper med hejarramsor i händerna och vår lagledare Uffe styrde upp hejarklacken. Vi fick en del konstiga blickar men det är rätt kul att kunna visa att man stöttar grabbarna både när det går bra och när de behöver peppas. Tyvärr var det mer av det senare idag. De förlorade matchen. Vincent valde att hänga kvar på Tunavallen så jag skjutsade Henrik till några bekanta på Kronan innan jag parkerade på jobbet och tog mig en promenad. Valde att gå längst med vattnet bort till Storheden och sen tillbaka nästan samma väg blev 13,86 km så lite för kort idag får ta igen i morgon. Stannade och fotade tyskmagasinet. Så den bilden får vara dagens bild.
Hämtade upp Henrik och vi åkte tillbaka till fotbollsplanen för att se sista matchen, gick inget vidare i den heller. Grabbarna förlorade fredag och lördag alla sina 4 matcher men så har de bara hunnit ha en träning tillsammans innan cupen också. De hängde lite med huvudet men är realistiska och insåg att detta är första cupen och såg det efteråt nog mer som träning. Vi föräldrar fick beröm för vårt hejade av både arrangörer och domare :-)

Sen bar det av hemåt och mina ögon gick i kors, var tvungen att lägga mig och sova 1,5 timmar på sängen. Däckade till 20:05. Åkte och handlade lite och nu sitter jag här vid datorn med bilderna, bloggen och lite dumsurfande och pratade med Herman som visade typ 1000 olika kubpussel han vill ha, han hade fått testa ännu fler senare på eftermiddagen och blivit såld på några nya sorter.

Avslutade med att kolla på stop-motion-film gjord med kuber. Mina enda tankar var, varför blandade de om alla kuber hela tiden som det låter som i texten, mycket är ju samma mellan tagningarna och varför lämnas hunden kvar?


Inga kommentarer: