02 juli 2015

Dag 183 - Ute i regnet

Idag sov jag ut ordentligt, klev upp först kl 10. Men jag var vaken redan vid 8 men borrade mig ner i kudden igen och somnade om. Min plan idag var att gå ut på en riktig långtur kring 3 mil i solen men till min besvikelse så var det mulet ute när jag klev upp och inte direkt varmt ute.

Jag åt frukost och slappade vid datorn en stund. Pratade med Mattias som hade sagt att han eventuellt skulle följa med ut men han kunde inte idag så jag bestämde mig för att gå själv här hemma i Boden. Drog på mig vandringskjolen och en ulltshirt, ullstrumpor och sandalerna och gick ut med mobilerna i fickorna på kjolen och kameran över axeln. Men fick snart vända in igen och ta på en tunn kofta. Ingen direkt värme ute.

Jag han bara komma till slutet av uppfarten innan jag insåg att det duggregnade ute, tänkte att det var så lite att det  inte gjorde något och fortsatte gå. Gick in mot stan, fotade ett öga i en björk utanför polishuset.

Fortsatte längst med Bodträsket förbi diskgolfbanan.
Sen blev det ut förbi campingen, där fick jag stanna till under ett träd och ta av koftan för att linda den runt kameran istället. Var rädd att duggregnet skulle skada kameran. En tjej i träningskläder gick förbi mig rätt raskt och jag matade på lite för att komma ikapp och förbi. Ut på Gammelbyvägen valde jag att gå på vänster sida medan hon gick på höger, snart hade jag henne en bra bit bakom mig och vid Sundbrovägen svängde hon av. Jag fortsatte rakt fram och nu duggade det plötsligt lite tätare och ju längre bort jag kom ju mer tilltog regnet. När jag hade gått 9 km kom den första skuren. Sökte skydd under ett träd men trots myggmedel på mig blev jag omsvärmad av mygg och kunde inte stå kvar. Var bara att mata på. Efter en stund upphörde regnet och jag passade på att fota lite blommor.
Jungfru Maries nycklar eller Skogsnycklar?
Denna bild fick bli  dagens bild. Uppdatering Vet nu via Bert Bodin att det är Nattvioler. Orchidéer.
Sen började det regna rejält igen och jag blev rätt så blöt. Kom fram till Café Tingshuset och valde att stanna där och fika. Köpte en Smakis päron för att släcka törsten, en hallonpaj för att få i mig lite energi och en kopp te för att få upp värmen. Satte mig ute under paviljongtaket och tittade på regnet som vräkte ner. Pajen var supergod. Blev sittande ett bra tag för att vänta ut skurarna. Hade gått drygt 18 km och hade ca 3 kvar hem. Hörde första uppträdandet på Kläppenscenen någon form av "sjung med-aktivitet". När jag hade gått förbi tidigare hade jag sett en 10 pensionärer med paraplyer stå och vänta. Vädret är verkligen uruselt för festival, igår var ju vädret perfekt. Hoppas de får bättre i helgen.
Gick in mot stan när regnet lugnat ner sig lite. Men det kom givetvis en skur till så jag kastade mig in i några butiker och lyckades köpa mig ett nagellack. Blev ett "nude" som jag tycker är så fint. Med inköpet och kameran i påse gick jag de sista kilometrarna hem. Klockan stannade på 21,26 km.
Medan jag duschade var Henrik och handlade och sen lagade jag mat och målade naglarna. Till min besvikelse var inte lacket heltäckande. Var nästan ingen skillnad mot det transparenta skyddslack jag hade innan.

Inga kommentarer: