12 januari 2015

Dag 12 - Cert och dubbelpromenad

Idag fick jag åka så jag var på jobbet 07:15 för att finslipa det sista på en upphandling innan den skulle in. Även en annan upphandling som jag varit verksam i hade deadline idag så det kom lite sistaminutengrejer på den oxå men i övrigt en ganska lugn dag på jobbet så jag fixade med en del grejer som har att göra med vår ihopslagning med moderbolaget. Nya faktureringsadresser mm. Fixade även en sak i Azure som tog en evighet så medan jag väntade på att den skulle bli klar loggade jag in på Apples sales training-sida, det hade kommit lite nya kurser och eftersom mitt APP (Apple Product Professional) gick ut 31 december påbörjade jag vägen mot en ny certifiering. Och vips hade jag tagit alla poäng som behövdes och lärt mig en del om finesser i appleprodukter av bara farten. Borde göra sådana där kurser på MS oxå, är säkert nyttigt. har sedan tidigare en del säljcert på IBM-produkter. Kurserna är oftast extremt lätta men kunskapen brukar sätta sig någonstans i bakhuvudet ändå och vips hör man sig själv trycka på något som säljkursen programmerat en att säga :-)

På lunchen idag promenerade jag och en kollega ner till Norra hamn och åt på Bistro Norrland, jag åt en helt gudomligt god torskrygg i en smörsås som var helt fantastisk. Mums. Det var värt den lilla promenaden på 1,1 km enkel väg i -26 och Luleåblåst. Ute sken SOLEN!!! Jag blev så glad även om jag bara kunde ana den bakom hustaken.
Åkte hem strax efter 17 för att kunna lämna Herman på träningen, Vincent hade åkt buss till sin. Båda skulle hämtas kl 17. I Boden var det -27 så jag slängde på mig ulltröja, fleecetröja och min tjocka dunjacka och överdragsbrallorna över ullunderställsbyxor och jeans. Drog på mig mina Salomon Speedcross 2 Gore-tex. När jag släppt av Herman tog jag mig iväg på så lång promenad jag skulle hinna på 58 minuter (inkl försök till fotografering).

Gick bort mot kyrkan, campingen och ut på Gammelbyvägen innan jag vände. Frost i luvan på jackan och håret. iPhonen dog av kylan när jag tog en bild, den fick fördas i BH:n resten av vägen, ihh så kallt att stoppa ner den. Försökte fota lite med lillkameran men det är svårt handhållet med långa slutartider, jag måste börja bära med mig stativet. Bilden tog ungefär vid 2:an men på vägen tillbaka.


När jag kom tillbaka till träningslokalen vägrade bilnyckeln att fungera, vet inte om den blev utstörd av någon annan bil eller om det bara var kylan som bråkade. Varken nyckelblippandet eller nyckel i låset låste upp bilen. Gick in och lade nyckeln på ett element. Några andra bilar åkte iväg och när jag kom ut några minuter senare öppnades bilen i alla fall. Vi kunde åka och hämta Vincent. Släppte av ungarna hemma, stoppade i motorvärmaren och startade om GPS-klockan eftersom första promenaden bara varit 5,67 km behövde jag ju gå 4,33 till. Till Torpgärdsskolan och tillbaka typ. Den vägen är dödstråkig, hade inga lurar med mig heller så bara att trampa på. Kom på att jag inte hade kunnat lägga upp min bild innan så jag fiskade upp mobilen ur BH:n, den startade och jag fick iväg bilden, ner med telefonen igen, ihhh.

När jag kom till skolan hade jag ingen lust att gå den aptråkiga vägen tillbaka så jag bestämde mig för att gå över Bränslan och sen tillbaka längst med cykelvägen vid 97:an och stanna på ICA. Lite trevligare väg och vips var jag vid travet. Där immade brillorna igen totalt. Såg inget i den mörka skogen och gick rakt in i en snödriva, snö i skorna. Tog av brillorna och navigerade med min kassa syn. In på ICA och köpte mat, knäppte en bild först utanför på hur frostig jag var. Där inne hämtade jag även ut ett paket, visade sig vara min Nexus 4 som är tillbaka från lagningen (mer om det nedan).

Sen hem igen för att äta mat. Då säger Vincent att han försökt ringa mig för att jag behövde köpa bröd, det var helt slut hemma. Eftersom jag inte hade tagit av mig ännu vände jag om och gick tillbaka till ICA och hem igen. Så det blev lite kilometer i benen på runda två, 7,6 km närmare bestämt.
Åt några mackor till middag och drack varmt te för att tina upp. Det var väl egentligen mest näsan, fingrarna och hakan som var frusna. Tårna lite oxå. Höll mig förvånansvärt varm.

Packade upp mobilen, de hade bytt glas på den (bra för det gamla var repigt och saknade touch på 1 cm bred remsa längst med högerkanten) och så stod det att de hade uppdaterat operativsystemet. Men en hade Android 4.4.2 när jag lämnade in den. När jag startade ville den installera 4.2 JellyBean. Så det var inte direkt uppdaterat snarare nedgraderat. Fick tanka hem och installera i omgångar tills jag nådde 4.4.4 KitKat som den har nu, hoppas få en 5.0 L snart. Får ägna morgondagen till att installera om alla appar och sätta in alla inställningar som jag vill ha dem. Sen får vi se om jag återgår till den eller inte. Har ju börjat gilla min Lumia 930 rätt bra men det saknas lite appar. Min iPhone är helt knäpp, stänger ner sig titt som tätt, kanske är det den som får åka i byrålådan.

Efter mobiltrixande hamnade jag fram datorn och i vardagsrumsfönstret knäppte jag en bild.



Inga kommentarer: