02 januari 2015

I valet och kvalet - vad skall jag ha för dator?

Min dator (Macbook Air, late 2010) håller på att ge upp, i vissa vinklar flimrar skärmen och blir blå, min laddare är tejpad till datorn för att inte ramla isär (men det är ju laddaren och inte datorn i sig). Ena USB-porten börjar ge upp, tappar bort min externa disk som jag brukar ha i kopplad där. Den är galet slö när jag hanterar bilder och vi skall inte prata om hur lååååångsamt det går när jag skall rendrera saker så som time lapsevideo. Höll på att bli galen häromdagen. Dessutom går fläkten på den jämnt.

Eftersom jag har de flesta program jag behöver till Mac så är det jag tittar på. Men vad skall jag ha? En ny MBA, en MBP eller en iMac.

Så vad är för och emot? Förutom priset då och prestandan, bärbart, släpbart eller stationärt? Gaahhh!

En ny MBA känns lite sisådär, snart är den för svag för det jag sysslar med igen och den går inte att få med Retinaskärm vilket är synd men den är lätt att ha med. En MBP går att utrusta rätt ok och i 13" väger den inte så mycket så den går att släpa med sig och går att få i Retina. En iMac går att få med Retina och 5K-skärm det går inte de andra. 5K-skärmen är grym. Nackdelen med en stationär är ju just det, den står där den står och jag har inte någonstans att sitta här i huset egentligen. Med laptopen ligger jag ofta i sängen, sitter i soffan, sitter i vardagsrummet eller i köket. Det finns ett skrivbord i ett mörkt hörn under trappan, där skulle jag kanske kunna sitta igen om vi köper ett bättre skrivbord och en stol. Skrivbordet som står där är från 1920 och absolut inte datorvänligt, fel höjd osv. och jag har suttit på en gammal pinnstol där.

Min 13" MBA jag har idag har följande konfigurering:
2.13GHz Intel Core 2 Duo
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM
256GB Flash Storage


Jag har ju typ klarat mig hyfsat med det så frågan är ju hur stort hopp uppåt behöver jag göra? Måste kanske inte ha värsting värsting, vad som helst kommer ju vara snabbare.


Modell Pris CPU Minne Lagring Grafik
MBA 13" 16295  1,7 GHz dubbelkärnig Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,3 GHz 8 GB 512 GB PCIe-baserad flashlagring -
MBP 13" Retina 19955 3,0 GHz Dual-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,5 GHz 16 GB 512 GB PCIe-baserad flashlagring Intel Iris Graphics
MBP 15" Retina 25295 2,8 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 4,0 GHz 16 GB 512 GB PCIe-baserad flashlagring Intel Iris Pro Graphics och NVIDIA GeForce GT 750M med 2 GB GDDR5-minne
iMac 21,5 19275 3,1 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz 16 GB 1 TB Fusion Drive NVIDIA GeForce GT 750M 1GB GDDR5
iMac 27" Retina 5K
(standard)
24995  3,5 GHz fyrkärnig Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,9 GHz 8 GB 1 TB Fusion Drive AMD Radeon R9 M290X 2 GB GDDR5
iMac 27" Retina 5K  34675 4,0 GHz fyrkärnig Intel Core i7, Turbo Boost upp till 4,4 GHz 32 GB 1 TB Fusion Drive AMD Radeon R9 M295X 4 GB GDDR5

Inga kommentarer: