29 januari 2015

Dag 29 - Busväder och backande trafik

I morse ville jag bara dra täcker över huvudet. Ute hade det vräkt ner snö hela natten, höll på att inte hitta bilen på uppfarten typ. Sambon skulle åka med mig så jag skickade ut honom att sopa av den. Skönt att slippa det mesta själv.

Till Luleå gick resan rätt bra, det var plogat och barmark i spåren folk körde på som vanligt förutom en idiot som tyckte att 90 var för långsamt och gjorde 2 idiotomkörningar så det blev rejäl snörök för oss andra.

På jobbet var det 1000 smågrejer, alla behövde visst hjälp idag och jag blev försenad med allt jag skulle göra. Han inte skriva ihop en presentation som jag skulle ha fixat, han inte tidrapportera i det "nya" idiotiska systemet och han inte på min normala arbetstid skriva kommentarer till en specifikation, var klar först kl 18. Skulle fixat en provat grej på lunchen oxå vilket jag helt glömde bort. Suck måste göra den nu i kväll då. På tal om jobb men också om minhemkommun så såg jag att Theresa Hägglund är ny upphandlingschef i kommunen. Det tror jag blir jättebra. Fått gått intryck av henne från bland annat Norrbottens handelskammare. Och på tal om kommunen så ser jag att arbetsmiljöverket varit på ena sonens skola. Undra om de även tittar på barnens miljö eller bara på de vuxnas. Ser att man kommenterat bland annat att lärarna saknar reglerbar arbetsplats utifrån kroppstorlek, så brukar det vara för barnen också min andra son klagar just på det i skolan, han stol upplever han som helt fel bland annat.

När jag kom ner till bilen var den totalt översnöad så då var det bara att sopa igen. Parkeringen hade varit besvärlig att ta sig in på under morgonen och jag befarade att jag inte skulle kunna ta mig ut. En kollega var snäll och körde sin bil fram och tillbaka bakom min bil ett par gånger så jag skulle kunna backa ut. Det gick bra, backa funkar för det mesta. Lyckades svänga runt och han trodde jag skulle klara mig och for. Men framåt se nä det gick inte fast jag hade lite spår att sikta på. Försökte backa mig in i spåren men framåt gick inte. Kollegan upptäckte att jag aldrig kom runt hörnet så han körde in på parkeringen igen, spårade åt mig så att jag tillslut hade en liten väg att köra på. Jag kom mig ut. Jag är honom mycket tacksam för denna goda gärning.

I korsningen mot Mjölkudden (den innan rondeller) var det en bil som låg framför mig som plötsligt insåg att det var rött och att denna låg i fel flig, bilen drog över i vänsterfilen men fortsatte sedan över mittlinjen och körde i mötande fält för att kunna svänga vänster in på Mjölkudden. Hur tänker man då? Det normala hade väl ändå varit att ligga kvar, köra till nästa korsning och svänga där och sen köra tillbaka?

På Bodenvägen gick trafiken i 60, det var fortfarande bra spår men nu med rejält med snö runt om på vissa ställen och moddigt i kanten. Hamnade dessutom bakom en plogbil en stor del av vägen. Vi fick stå still en stund medan plogbilen fixade en utfart. Knäppte en bild inifrån bilen bara på skoj. Blev lite rolig effekt när vindrutetorkarna inte hade svept bort vattendropparna.
När jag kom till Gammelstad så bestämde sig bilen framför att den hade missat avfarten till Gammelstad och började backa, kan säga att jag var jävligt nära att krocka då. Kastade mig ut i den vänstra filen som var full i snö, han kolla att ingen fartdåre med fyrhjulsdrift kom där. Lyckades med nöd och näppe att inte åka fast och ta mig vidare.

När jag var i höjd med travbanan hade en bil åkt in till vägkanten och en man stod utanför framför sin bil. Svängde ut och sniglade mig förbi precis som bilen framför mig. Då började bilen framför mig att backa! Vad fan är det med folk. Säkerligen hade han kommit för att bogsera den andra bilen men lite koll bakåt får man ju gärna ha. Den här gången kunde jag inte svänga ut, kom möte. Fick ställa mig på bromsen och lyckades få stopp innan bilen hade backat på mig. Bilen bakom var väl typ 2 cm från att köra in i mig. Adrenalinrush och hjärtklappning kan jag lova.

När jag kom till rondellen vid ICA hemma så höll jag på att köra fast där. Slirade mig in på ICA:s parkering och där var det hyfsat plogat. Handlade och for hemåt.  I järnvägskorsningen höll de på att ploga. När jag kom farandes började traktorn att svänga ut rakt framför mig utan någon som helst koll. Sen när den såg att den avr i vägen för trafiken svängde den om lite och backade tokfort mot mötande trafiken, 2 bilar fick snabbt slänga i backen de också och backa ut i en korsning för att inte bli påkörda. Herregud har snöskottarna varit vakna sen i natt eller.

Hemma på gatan var det rätt så mycket snö. Underbara grannen hade kört snöslungan på vår uppfart någon gång under dagen och matat bort det värsta i alla fall, sen hade det väl kommit 15 cm till efter det.

När jag hade klivit ur bilen kom jag på att jag nog inte kan ta en promenad idag, det skulle bli för sent när vi dessutom behöver röja hemma lite pga besök i helgen. Försökte hitta ett lämpligt motiv. Snötyngda granar kanske. Så jag gick runt hörnet på huset och ut i snön. sjönk till mitten på låret. Jösses vad det har snöat och drivit. In i uset igen, lagade middag och sen ut med kameran i snön och vinden, pulsande nu upp till skrevet med snö på vissa platser. Tog en bild på våra tre stora granar. Inte den mest inspirerande bilden direkt. Lät vitbalansen vara som den var för det var verkligen så gult ute.

Knäppte en bild till för att visa hur snödjupet var, kunde dock inte stå där det var som djupast, där fick kameran stå.

Men ingen av bilderna kändes bra så jag tog en till från fönstret där man får med ljuset från andra sidan sjön. Ger lite mer liv men å andra sidan har jag tagit den bilden förut. Men samtidigt är det intressant att se hur det kan vara helt olika ljus ute på samma plats ungefär samma tid men olika dagar. Därför får denna bli dagens bild trots sin likhet med en annan. Rätt imponerad över att hag lyckades få dem så pass lika :-)
Jämför med denna (från 12:e januari), som det blå förvisso är förstärkt något i men den dagen var verkligen blå precis som idag var gul, den dagen var klar idag vräker snön ner och byn på andra sidan kan knappt anas. Lustigt. Kolla vad mycket mer snö det är idag.

Nu när jag sitter här vid datorn har snöfallet lugnat ner sig lite och skoteråkarna verkar ha letat sig ut på sjön. Tydligen väldigt roligt att köra i djup nysnö.

Lite ågren över att jag inte gick ut idag. Nu kommer det bli en kämpig fredag och lördag för att få ihop januarimålet. Men vad fasiken jag tänker inte dräpa mig går det inte så går det inte.

Nu måste jag göra affischerna till våra trottoarpratare och skylt på Gruvberget. Vi har ju öppet på söndag. Kom och åk pulka och käka våfflor!

Inga kommentarer: