06 januari 2015

Dag 6 - Ledighet, långpromenad och bildredigering

Idag var det ledighet igen. Sov länge, hade ställt klockan på 10 men efter att ha varit uppe och fotat till 3-4 på natten så var jag inte pigg när den ringde utan somnade om. Vaknade kl 11 av att sambon stökade runt i köket och dukade fram frukost. Masade mig upp.

En timme senare hade jag klätt på mig och gått ut i snön som yrde och ca -13 grader. Dags för 2 dagars promenad i ett svep. 2 mil, inget alls egentligen. Utan ryggsäck är det ju normalt inte jobbigt alls. Men nu har jag som sagt ett motsträvigt högerben som dessutom inte gillar kyla så jag fick packa på mig mer kläder än vad som är bekvämt för att gå fort. 

Tog med mig gamla kameran ut. Tänkte att något går väl att fånga längst vägen. Velade om väg men började sedan gå samma väg som förrförra gången, mot Åberget. Men istället för att svänga upp på Lejonbacksvägen valde jag att fortsätta neråt vänster och ta cykelvägen till Sävast där jag irrade mig runt på olika cykelvägar tills jag knappt visste var jag var men vips var jag på Öändan och det passade mig bra. Lugn och fin väg tillbaka hemåt även om vägrensgående är lite otäckt i mörker och när vägrenarna är snövallar. Men lite trafik idag.

Fotade lite här och där på promenaden medan jag gick och lyssnade på Ajvides Himmelstrand. Även idag bråkade Storytelappen i Windows Phone. Helt plötsligt under lyssnandet hoppade den 2 timmar framåt, till det där stället den startat på flera gånger. Ett himla meckel att med kalla fingrar försöka få "spolningen" att hamna ungefär rätt. Visste ju inte var den hade varit när den hoppade. Hur som helst är det en mycket underlig bok, velar fram och tillbaka om jag skall lyssna klart på den eller inte. Men vill ju veta hur de går för dem. Läste en recension idag som nämnde att den har ett icke-slut. Det låter ju mindre lockande. Nå ja den får väl följa med på några promenader till så får jag i alla fall slut på den.

Promenaden idag var i en ganska så svartvit värld. När det är mulet ute och ingen sol och skymning bara några timmar så är det som att färgerna inte riktigt orkar visa sig. Mer än lite rosa vid horisonten när solen väl ramlar ner bakom horisonten om man har lite tur. Så idag försökte jag fånga både det svartvita men även hitta lite färg i tillvaron. Rött och grönt fick det bli och lite gult letade sig in oxå.





Gick hem, hämtade plånboken jag hade glömt hemma, gick till ICA och handlade och hem igen. Satte mig med datorn i soffan och laddade över min runda och tankade hem lite olika programvaror för star trails innan jag gick upp och lagade middag till familjen, kyckling med råris och currysås.

Efter middagen smet jag ner i källaren till datorn i soffan igen, slökollade på lite TV och kände en huvudvärk komma krypande medan jag försökte förstå mig på hur jag skulle göra mina star trails. Hade läst på lite innan igår när jag satte upp kameran i fönstret och programmen verkade väldigt enkla att använda. Det program som de flesta guider hänvisar till finns dock bara till Windows och jobbdatorn var kvar på jobbet och min Surface urladdad så jag fick istället lära mig StarStax som visade sig vara urenkelt men sakna en del funktioner.

Så här blev första resultatet, rätt molnigt med lite norrsken bakom molnen. Har tryckt upp färgerna lite med vibrance i Lightroom och justerade vitbalansen för att norrskenet bakom molnen skulle synas bättre.
Sen gjorde jag en där den tar alla bilder i bakvänd ordning och smälter ihop dem, då syntes norrskenet som var i början rätt bra istället för molnen som hade drivit in under fotograferingen. Inte gjort något alls med bilden i övrigt. 
Här är 8 sekunders film av uppbyggandet av den första bilden, där ser ni hur molnen driver in. Gjord i Star Trails.

Huvudvärken tilltog, bad Herman slå av TV:n, Vincent kom ner och slog på den, bråk. Gick upp och satte mig i vardagsrummet och redigerade bilderna från gammelkameran och skrev det här. Nu i säng, jobb i morgon.

Inga kommentarer: