På jobbet rullade det på med ett bra kundmöte på morgonen, fortsatta försök att förstå organisationen, granskade dokument och diskuterade den kommande kick-offen med kollegor. Kom iväg lite sent på lunch och när vi började vara klara frågade vad en kollega vad klockan var 13:08. Dhit shit jag som hade bokat massagetid kl 13. Fick springa tillbaka till jobbet. Massören satt i telefon så jag han få ner pulsen lite innan jag gick in, klädde av mig och blev torterad. Jösses vad ont det gjorde.
Sen var det granskning av ett layoutförlag på en ny produkt samt samtal med intressenter innan jag lite försenat packade ihop och tog mig ut. Kom på att jag ville fota i Luleå idag så jag åkte ner till Södra hamn och knäppte några bilder. Den första är dagens bild. Alla är bara fixade med vitbalasen idag. Valde att hålla dem rätt mörka. Tycker inte alla nattbilder behöver se ut som det är mitt på ljusa dagen. Ibland kan det vara skönt med lite mörker, som det var när korten togs.
Sen i ilfart hem, byta om slänga in Herman i bilen och köra honom till träning. 90 minuter skulle han träna. Skulle jag hinna en mil på den tiden? Jag hade ju inte kameran med mig. Efter mindre än 45 minuter hade jag passerat 5 km. Verkade lovande, då hade jag hunnit ångra att kameran inte var med 3 gånger. Försökte hålla uppe farten och efter 1:25:21 så passerade jag en mil. Det är långsamt för att vara mig, 1:20 brukade jag ta milen på förr men då var det för det första sommar och jag gick inte i underställ, mellanlager, täckbyxor och stor dunjacka och jag hade inte en skada i benet. Det är bara att inse att kroppen inte är som den alltid varit innan och jag måste anpassa mig. Men jag var i alla fall nöjd på att ta det under en och en halv timme. Jag hade en stund kvar tills Herman skulle vara klar så jag gick små korta lovar runt träningsanläggningen, fick lite konstiga blickar av andra föräldrar som satt där en kvart i sina bilar och väntade på barnen. Jag var helt full i frost när Herman kom ut, han undrade vad jag hade gjort.
Barnen fick MAX-middag idag, orkade inte laga mat strax innan kl 21. Herman hade ätit pannkakor innan träningen och Vincent verkade ha käkat lite mackor. Själv åt jag mackmiddag idag. När vi stod på Max i drive-in så kunde jag inte låta bli att fnissa åt deras särskrivningsskylt. Det skall stå Maxhöjd 2,7 meter som varning för att inte för högra besökare skall köra in i drive-in. Men istället står det Max höjd 2,7 meter. Bra då vet vi hur högt Max i Boden är.
Hemma upptäckt jag att jag åter igen misslyckats med att stoppa klockan. Fick redigera tcx-fil igen. Drygt. Men det går i alla fall att göra det.
Sen in i duschen, åh så skönt med varmvatten för jag var helt iskall om händer och ansikte. Men båda barnen ville också duscha så det blev att snabba mig. Sen lite tid vid datorn för att redigera bilderna och skriva detta samt mata in dagens promenad på Funbeat totalt blev det 11,55 km så jag tog nästan igen gårdagens missade 2 km.
Vincent kom med ett papper för utvecklingssamtal på skolan. 13:30 den 2:a februari. Passar säkert någon som är ledig på dagarna eller möjligtvis jobbar i Sävast. Nu kommer det gå bort en massa tid, 40 minuter bilresa och 30 minuter möte. Jag förstår om de inte kan ha alla på kvällstid men eftermiddagstider skulle inte skada så man slapp åka fram och tillbaka mitt på dagen. Vi har även fått ett papper för IUP att fyll i men inga som helst instruktioner vad de vill att vi skall göra. Ingen info om var vi skall titta på och försöka förstå hur det går för vår son i skolan. Schoolbook som de kör i Bodens kommun är uruselt och jag vill verkligen inte logga in där. Och varför skall jag som förälder skriva IUP jag har ju noll koll på vad skolan har för krav förutom luddiga läroplanstexter. Som förälder kan jag ta mitt ansvar och hjälpa där man anser att barnet behöver hjälp men jag kan ju inte säga var det är. Någon form av instruktion vad de vill att vi skall göra/tänka på hade ju inte skadat. De IUP:er vi varit med om för Vincent på mellanstadiet har varit "allt går bra men jobba på att skriva lite mer utförligt i berättande text, det ni kan jobba med hemma är att stötta när han får läxor i skrivande". De läxorna kom aldrig.
Så här ser omdömena ut, hur skall jag som lekman förstå och var är omdömena i alla ämnena? Det mesta saknas ju, kanske inte så konstigt när detta är VT-15 men under HT-14 är det helt tomt (UPPDATERING: När jag bytte webbläsare kom det under HT-14 fram). Hur skall jag veta var han förväntas vara och vad han behöver jobba mer på, vad de har jobbat med?
Hittade en infotext de lagt upp om utvecklingssamtalet och i den finns det en länk till skolverkets info. Där det står att IUP inte längre behöver göras i de årskurser som får betyg. Men i Boden gör man det visst även i betygssättande årskurser. Allt material som finns där på Skolverkets webb räcker bara till årskurs 5 så jag har inget stöd i den sidan heller. Så finns det någon av mina bloggläsare som kan ha en aning vad jag skall göra. Får väl maila sonens mentor och fråga. En introduktion till systemet eller i alla fall en manual skulle ju inte heller skada. Senast jag var inne i systemet slutade det med ett mail motsvarande en a4 med bugglista.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar