04 juli 2007

GPS-funderingar

Nu har jag kikat runt lite och sett vad som finns att få tag på med kort varsel här i min närhet. Har ingen lust att spendera allt för mycket pengar (kring 2500 max). Lite irriterande är det ju att jag vet att jag fått så mycket mer för pengarna om jag väntat och beställt en av någon av de amerikanska kollegorna som kommer till Sverige titt som tätt. men nu hinner jag ju inte det så då får man shoppa dyrt på hemmaplan.

Det lutade efter att ha läst M3 åt en Garmin Nüvi 200 (de recenserade 310:an men efter lite surfande så vet jag ungefär skillnaderna), Sony NV-U50, TomTom ONE II eller Navman F20. De valda enheterna är alltså sådana som går att få tag på i Luleå.

Men nu har jag läst recensioner/användarkommentarer på gpsreview.net, Good GearGuide och c|net och fick en lite mer nyanserad bild av de olika enheterna.

Garmin Nüvi 200 gillade gpsreview bortsett från att den inte stödjer anvancerad planering och har en lite dålig re-routefunktion vilket inte låter så bra men den har bra skärm, tydliga kartor bra ljud.

Sony NV-50 totaldissas av sina användare mest för att det inte går att ladda ner nya kartor till den och då går den ju fetbort. Den har inte heller fartkamerapositioner i GPS:en.

TomTom ONE II Låter kanon när man läser recensionen men samtidigt nu når jag förstått vad avancerad planering betyder så vet jag inte om jag är i så stort behov av det. Fast det är klart på vissa resor kan det ju vara behändigt och det är bara några hundralappar än ex Nüvi:n.

Budgetmodellen Navman F40 var den sista jag kollade upp och recensionen var väl typ "budgetmodell med det mest elementäta men inget mer än så". Nödlösning med andra ord.

Det står nog mellan TomTom One II och Garmin Nüvi 200 med andra ord. C|Net verkade gilla Nüvi:n och lika förtjusta i TomTom ONE.

En cheapassvariant är ju att köpa en GPS-mottagare och köra i telefonen eller den bärbara datorn istället men då har man absolut ingen möjlighet att stoppa den i ryggsäcken och ta med ut på en promenad.

Någon som testat någon av dem som kan komma med ett snabbutlåtande?

Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

deeped sa...

JAg har åkt med Nüvin i Stockholm och dess re-route fungerade helt ok. Inte blixtsnabb men fungerade.

Lilla B sa...

Använder Garmin och är helnöjd!

Anonym sa...

Hej!

Håller med. Garmin är bra, kör själv med Nuvi 310, pålitlig, snabb, tydlig, fungerar perfekt..