30 juli 2007

Jag plockar blåa bär, jag plockar blåa bär...

Med burkarna i högsta hugg lovade barnen på väg mot blåbärsriset att de skulle plocka blåbär i en timme. Jag chansade mer på 15 minuter och sen lek. Herman skulle på sin höjd täcka botten på sin lilla burk och Vincent kanske skulle plocka så att det var 2 lager i botten på burken.


Blåbärsrisen var inte direkt tokfulla av jätteblåbär men de som fanns var riktigt smarriga.


Vincent hittade kameran och tog ett kort på mamma i full färd med att länsa sin bit av skogen.


Barnen var flitiga i början.


Men sen lockade det mer att busa vid de stora stenarna.


Och ganska många blåbär hamnade i munnen istället för i burken. Flest hos Herman...



Men även Vincent hade blåbärsspår på tungan.


Men vi fick ihop blåbär så det räcker till en blåbärskaka och att frysa in för att ta fram och ha i ex. filen/yoghurten på helgmorgonar.

Total 1024 g blåbär


Så här nöjda kan man se ut när man plockat klart. Jag plockade i 80 minuter, Herman i ca 15 och Vincent i 25. Men vi hade det rätt trevligt där bland myggen. *kliar i hela huvudet*


Väl hemma blev det blåbärskaka



Och receptet på blåbärskakan:

Beas 3-av-allt-kaka

Räcker till:
15-20 bitar

Tillagningstid:
25 min

Ingredienser:
3 ägg
3 dl socker
150 g smör
3 dl mjöl
Valfri mängd frukt/bär t.ex äpple, ananas, röda vinbär, rabarber, hallon, blåbär...

Tillagning:
Rör ägg och socker poröst och häll i det smälta smöret. Tillsätt mjölet och rör tills det är en slät smet men inte längre. Häll smeten i en smord form (själv använder jag en teflonform) 40x25 (är passande form har jag för mig).

Häll på bären eller stick ner skivad frukt om det är det du använder.

Grädda i 200 grader i 15 minuter (lite mer om det är blöta bär).

Går utmärkt att frysa ner.

Kommentar:
För er som undrar över namnet så är det mitt sätt att komma ihåg receptet, 3 av allt, lite krystat 3 x 50 g smör och 3x5 min i ugnen. Synd att gradantalet inte gick att dela jämt i 3.

Näringsinnehåll per bit utan frukten (om man delar den i 12 bitar):

Energi: 239 kcal
Protein: 3g
Fett: 11 g
Kolhydrater: 31 g

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Kristina sa...

Vilken smaskig kaka. Nu vet jag vad jag ska göra med min blåbär. Tack för tipset!

Kristina i Gränna