31 juli 2007

Nyklippt och plockade ögonbryn som höjs i förvåning

Det blev ingen färgning idag, hade glömt att jag bara bokat klippning men hon tvättade i alla fall håret med ett toningsshampoo så att det blev lite brunare istället för solblekt halvblond som jag inte trivdes i. Samma frisyr som vanligt ungefär, hon behöll lite mer längd bak upptill som jag kan krama in lite lockar i. Jag höll på att somna där jag satt i stolen.

Att säga jag blundar så klipper du funkar alltid med Cecilia min frisör och hår växer ju alltid ut om man skulle otrivas.

Sen sprang jag iväg till FACE och fick mina ögonbryn plockade. Hade hoppats på att kunna få en ansiktsbehandlingstid på Flora men det var fullbokat i flera veckor. Synd för en genomkörare av ansiktet hade varit skönt. Får väl ta det när jag börjar känna mig trött och sliten så där i oktober eller nåt istället.

Sådana där "lyxbehandlingar" av ansikte och kropp mm har jag råd med tack vare att jag gjort en "klassresa" jag kommer från en riktig arbetarfamilj, pappa var svetsare när jag var liten och mamma jobbade som biträde i bla skoaffär, kiosk och klädaffär. Mormor och morfar jobbade båda inom vården, min farmor ägde förvisso ett åkeri och farfar jobbade där (tror jag). Jag var den första i min släkt som tog studenten och skaffade ett akademikerjobb.

Men enligt Trafikskadenämnden verkar det vara något osannolikt, kommer man från en arbetarfamilj är man enligt dem dömd till en arbetarfamiljstandard resten av livet om man skulle skada sig i trafiken.

I DN kan man idag läsa
Hård kritik mot Trafikskadenämnden för kränkande särbehandling av trafikskadade barn genom sämre ekonomisk ersättning. Barn från arbetarhem som skadas i trafiken kan få upp till 100 000 kr lägre årligt skadestånd än barn från akademikerhem. Orsaken är att Trafikskadenämnden bedömer ersättningen efter den sociala miljö som barnet växer upp i och gör en beräkning av ersättningen för framtida inkomstbortfall utifrån barnets egna framtidsutsikter. Därmed sätts likhetsprincipen inom svensk rätt ur spel eftersom lika skador inte ersätts lika på grund av familjeförhållanden. Detta är kränkande och orimligt, skriver Caterina Franceschi, som studerat ett stort antal ersättningsfall vid Handelshögskolan i Göteborg.
Varför gör de så, är det verkligen så osannolikt idag att ett arbetarbarn blir höginkomsttagare? Hur många från arbetarhem börjar på högskolan nu för tiden? Antalet arbetarbarn som börjar på högskolan ökar ständigt. Och vad är det som säger att ett akademikerbarn skaffar sig en bra karriär med hög lön?

Tas det även hänsyn till kön och huruvida barnet är från en invandrarfamilj? I så fall skall alltså en helsvensk, flicka från akademikerhem ha betydligt mer än en invandrarpojke från ett arbetarhem. Hur gör man i det senare fallet om båda föräldraran är högutbildade akademiker men som i så många fall här i Sverige tvingas ta andra typer av jobb så som städare, vårdbiträde och liknande? Hur gör man om flickans föräldrar är högavlönade/chefer men faktiskt inte har en akademisk utbildning bakom sig? Blir lite nyfiken på hur bedömningskriterierna ser ut.

Får flickor mindre än pojkar, för så ser ju samhället ut i stort?

Hur kommer det sig att något som barnbidraget inte är inkomstbaserat/socialnivåbaserat men trafikskadeförsäkringen är det, mysko mysko....

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Usch jag blev så arg när jag hörde om trafikskadenämnden. Jag håller helt med dig i det du skriver....då ska ju tjejer få mindre än killar osv. Hörde nyss en liten debatt på TV och där sa de att det är först när ungdomarna är 18-20 år som bedömningen görs. Men HALLÅ!!!! vem kan bedöma hur den här 18-åringens liv skulle sett ut om han/hon inte skadats?
Tack för rara ord på min blogg. Det värmde.