13 april 2016

Dag 104 (#044/#blogg100) - Inget gick riktigt som jag ville (men natten var bra)

När jag skulle gå och lägga mig igår 23:30 så bestämde jag mig för att passera vardagsrummet och titta ut. Min mobil hade plingat några timmar tidigare och gett en norrskensvarning så det skadade väl inte att kika lite. Blev aningen förvånad när det var ett gigantiskt norrsken ute och fumlande letade jag fram kameran och rätt objektiv och satte den på att skjuta bilder automatiskt. Monterade upp den gamla NEX-5N:en oxå och lät den ta 3 bilder i taget och eftersom jag då måste klicka på kameran efter de bilderna kröp jag upp i en fåtölj med mitt täcke och bara njöt av skådespelet.
Den här som togs efter midnatt får vara dagens bild. Gillar den smala strålen i den.
Kring 7 minuter över midnatt så började allt försvinna samtidigt som moln drog in.
Satte mig och fixade till bilderna direkt (borde jag inte gjort, ser nu att flera stående är aningen på sniskan, kom åt stativet och råkade flytta på det lite tror jag). Var i säng jättesent och kunde sen inte somna förrän efter ca 1 timme. Blev väckt vid 3-tiden av Emilian som skrek utanför min dörr, hoppade på dörrhandtaget, lekte med en pipande leksak utanför dörren och var allmänt jobbig. Öppnade dörren och han sprang in. Lade mig och han hoppade upp i sängen så jag kunde bära ut honom igen. Nytt försök att somna om. När väckarklockan ringde kl 7 (idag hade jag inga planer på att vara på jobbet klockan 7 på morgonen). 

Hela dagen gick åt till kodtrixandet, tror vi tog ett steg framåt men får nog fixa och trixa lite i morgon också, finns roligare saker än det där men någon skall väl skriva dokumentation också. Nästan alla verktyg och grejer jag hade installerat funkade utan en grej i Eclipse, borde fixa det ikväll men har inte ork. 

Efter jobbet hämtade jag upp Henrik på jobbet och vi körde hemåt. Stannade till i Sävast i vägkanten för att ta en bild på de 2 tranorna (och 2 svanar) som spatserar omkring på en åker där sen några dagar tillbaka. Men precis som igår när jag stannat och fått fram kameran så stack tranorna. De står helt stilla när jag stannar bilen, står där medan jag plockar fram kamera, byter objektiv, gör rätt inställningar och så tittar jag ut för att gå ur bilen och då sticker de iväg :-( Klev ändå ur för att se om jag kunde se dem. Glömde bort att jag hade mobiltelefonen liggande i knät och istället för att åka ner på bilgolvet studsade den ner i asfalten och nu har jag ett krossat glas på min Nexus och touchen funkar inte. Nexus 4 har nog varit den telefon som jag gillat mest hittills, skaffade den för 3 år och  2,5 månader sedan så den har hängt med längre. Formfaktorn är bra, vanilla Android är trevligt, bra batteritid. Men nu ligger den där och vill inte vara med längre. Och vi har haft lit otur tidigare med varandra och jag har trott att den lämnat mig men den har alltid vaknat till liv igen men denna gången är det kört :-( Så nu är jag nog lite svårnådd på privata numret ett tag framöver men det går bra att ringa på jobbnumret. Fast det där är ju jobbmobilen så egentligen kan jag pilla i mitt privata kort i privatmobilen igen och inte ha en jobbtelefon tills jag fixat ny där. Hmmm... vad lugnt och skönt det skulle vara ;-) Fast nu har jag letat fram en gammal iPhone 4S men den har batteritid typ 5 minuter så man får bära med sig ett batteripack oxå.
Körde hem Henrik och tog sedan en ny tur med kameran. Stannade på Kopplingsvägen, hade sett från 97:an att det var en rejäl vattensamling under några träd där. Gillar reflektioner.
När jag körde via brandstationen in till stan fick jag syn på några lustiga fåglar. Stannade bilen, vevade ner rutan och tog en bild. Tofsvipa tror jag det är. Vackra.
Har världens mensvärk, är alldeles uppsvullen och helt galet trött.

Inga kommentarer: