17 april 2016

Dag 108 (#048/#blogg100) - Trötter

Idag har jag typ bara fikat med familjen och sovit. Var sjukt trött. Måste varit för den tidiga uppgången igår, chockade väl kroppen :-) Lite nytta har jag gjort faktiskt, tvättat en massa och tog tag i uppdateringen av kameran. Stötte på lite patrull när jag skulle ta hem ett plugin till en av apparna dock, kamern sa att jag hade fel are/tidsinställningar som att appen inte var tillgänglig i Sverige och när jag förökte köra via datorn istället via ett överföringsprogram märkte jag att det inte ville funka, felsökte och hittade att det inte fungerar på El Capitan enligt Sonys supportsida. Har jobbdatorn på jobbet så jag kan inte dra det via den heller. Kanske kan övertala någon av ungarna att få låna en dator för att fixa det.

Vincents lag förlorade semifinalen men de verkar vara nöjda och glada ändå. De är ett härligt gäng. Fick en bild innan matchen där en av spelarna stöttar Vincent som verkar ha lite svårt att gå. Det är kamratskap. På tal om ont så verkar värsta smärtan i handleden ha lagt sig. Skönt.

Eftersom det spöregnade ute på förmiddagen och prognosen sa att det skulle fortsätta så fick dagens bild bli en på Jasha där han knökat ner hela sin kropp i en minimal skolåda och låg där och såg nöjd ut. Vad är det med katter och lådor?
Lite senare på dagen tittade dock solen fram en aning mellan molnen och in genom fönstret. Jasha låg fortfarande i skolådan så jag provade att ta en bild på honom med mobilen. Det blev ju lite roligare men eftersom den är tagen med mobilen diskvalificeras en som dagens bild.
Upptäckte att man har standardinställningarna 8 MP i kameraappen istället för de 23 som kameran klarar. Kollade även med Googles kameraapp som jag har installerat och upptäckte att den bara går upp till 8. Bra att veta skall jag bara fota till ex Instagram behöver jag definitivt inte spara bilderna i bautaupplösning då kan jag välja Googlekameran vill jag ha bilderna till annat kan det vara bättre att ta den som jag nu ställt in till maxupplösning. Men måste komma ihåg att köpa ett SD-kort till mobilen för mina 16 GB är rätt fulla med appar redan och med 23 MP-kamera kommer det säga swoch och sen är det tokfullt. På tal om appar så önskar jag att det fanns en sådan där funktion som da "hörredudu de här apparna har du inte använt på x månader, sags att frigöra lite minne genom att ta bort dem?" för jag är en appsamlare som är urusel på att avinstallera. Men jag skall försöka bli lite bättre.

Vad gäller fotande så skall jag försöka i kommande vecka att göra lite övnigar för mer förståelse. Fota samma motiv med olika ljusmätningsmetoder bland annat. Även test lite olika autofokusinställningar tror jag (även om jag för det mesta fotar med manuellt fokus). Skall även laborera lite med kameran i mobilen och se vad den går för, sägs ju ha fantastiskt snabb autofokus och vara bra i dåliga ljusförhållanden. Här är en bild på Emilian taken i väldigt dåligt ljus utan blixt. Inget man förstorar upp och hänger på väggen direkt men som liten bild på nätet skulle den nog funka. Tycker kameran i mobilen har bra färgåtergivning även om de drar lite åt det blå hållet men det verkar allt från Sony göra, även mina 2 kameror gör det. Önskar dock att man kunde fota i RAW om man ville. Verkar inte vara ensam om den önskan 78 sidor forumönskningar på Sonyforumet.
Eftersom det regnat idag så har lite snö smält bort men än så länge har jag 30 cm som mest i trädgården på baksidan och isen ligger fortfarande rätt tjock med snö ovanpå ute på sjön. Just nu ångar rätt kraftigt från snön på isen och det bildar ett dimlock ovanpå sjön. Husen på andra sidan är alldeles suddiga. Snabbt går det, snart kommer nog även bergen vara insvepta i dimma. KNäppte bild med mobilen.

Även här ser man hur AWB blir för blå. Fanns ingen inställning för att själv ändra helt fritt utan bara standardinställningar för moln, lysrör, glödlampa och sol. Ingen av dem passat riktigt så jag provade i andra bilden at dra upp exponeringen lite istället, drog dock lite för mycket blåste ut rodnaden på himlen.

Och medan jag skrev detta blev det helt vitt ute samtidigt som mörkret föll, kan inte ens se att det finns en by på andra sidan sjön och bergen är helt borta. Ser till strandkanten bara. Får se om dimman rullar upp ända mot huset, då brukar även träden i trädgården bli suddiga. Dimma är häftigt på det sättet. Kan ändra ett landskap väldigt mycket.

Nu skall jag först måla naglarna sen ta en ingefärsdricka, en bok, en filt och sätta mig i en fåtölj och bara slappa en timme innan jag skall komma i säng före 23. Kanske jag till och me kryper ner i sängen med boken, är rätt trött. Lättare att lägga bort och bara somna då. Vill vara pigg i morgon inför ett möte och så behöer jag koncentrera mig för att lösa en uppgift som jag klurat på i helgen, tror jag vet hur jag skall få till det. Får se om kollegan håller med.

Inga kommentarer: