12 januari 2014

Lite bilder och lite babbel

Har fixat med mina bilder från Abisko. Kom hem med 350 bilder och behöll 71 foton i ett album men så kom jag på att ingen orkar bläddra igenom så många bilder så jag gjorde ett lite kortare album med 24 bilder som jag gillar. Bilden här är en favorit, jag stod där och surade över att norrskenet inte syntes men ville inte gå in så då kom jag att tänka på Niklas Börsting som brukar nattfotografera och tänkte kan han så kan jag så jag tog lite bilder på ljus runt omkring mig. Ni hittar alla bilderna i albumet Lights in the night.

När jag ändå gjorde ett album av de bilderna passade jag på att göra ett med Auroras over Abisko in January 7 and 9 2014, Built by human och Views from Abisko. Skall försöka vara mer selektiv med bilder i år, måste lära mig kasta bort när jag skall visa för andra, en bild som jag har bra minnen till betyder inte att andra ser något i bilden.

På tal om bilderna från Abisko så har en del rörelseoskärpa, måste kolla om jag kan stoppa en krok under mitt stativ för att kunna hänga ex fotoväskan för att stabilisera. När det blåste som det gjorde så rörde sig stativet. Även remmen på kameran tenderar att fånga vind även om jag lindar den runt stativet. Måste hitta en rem som går att knäppa loss enkelt, originalremmen är krånglig att få av.

Funderade på att välja ut någon av bilderna och deltaga i G+ PEC Photo of the Week Contest  / Show men vet i fasiken om någon av dem duger. De andras bilder är otroligt bra. Förra gången jag tävlade på G+ märkte jag oxå att jag har alldeles för få följare för att lyckas i tävlingar som går ut på att få flest +1. Jag tycker att det blir lite galet när postningen hamnar i mitt flöde oxå och folk kan trycka +1 på en bild där och det räknas in i tävlingen. Någon kan ju gilla min bild men inte alls tycka att den är värd ett +1 i jämförelse med övriga bilder. Tycker att en röst skall ges i sitt sammanhang. Såg att vinnaren av LPC People Choice Contenst #5: Best of 2013 tyckte det var orättvist om de +1 hon fick på sitt inlägg med bilden skulle räknas in i tävlingen så jag verkar ju inte ensam om den åsikten i alla fall.

Över till något helt annat. Jag brukar för det mesta längta tillbaka till jobbet sista semesterdagen men även om denna semester faktiskt blev lite långdragen så har jag inte fått tillbaka jobbgnistan men det kanske kommer i morgon, har möten inbokade hela dagen så ingen mjukstart direkt.

Idag har jag tagit det riktigt lugnt, föst sov jag lite för länge, klev upp, åt frukost och åkte till Luleå för långfika med Anders. Trevligt, vi hade inte setts på länge. Köpte lampor till badrummet och superlim till Herman, hans medaljer hade mittenplattan fastsatt med dubbeltejp som lossnade så han ville fixa. Fick SMS från Kalix där Vincent spelade, det gick bra för dem i båda matcherna och strax efter jag kommit hem kom vår egen DM-mästare hem. Grabbarna hade försvarat sin titel. Kul.

Vi åt middag och sen har jag slötittat på TV- Tror att Miss Secret Agent (1 och 2) måste gått om Snakes on a plane som mest visade film på TV. Känns som den går minst en gång i månaden.


Inga kommentarer: