16 mars 2015

Dag 75 (#016/#blogg100) - En extrasväng till Luleå

Vaknade kl 04:50 och sambon var borta ur sängen, stackarn har jet lag och kan inte sova. Lyckades somna om efter en stund men var helt groggy när klockan väl ringde. På jobbet hade jag 4 möten på raken mellan 09:00 och 12:25. En kollega var snäll och väntade på mig så jag fick lunchsällskap men det blev till att kasta i sig maten för ett nytt möte kl 13:00. Så idag hans det inte med så mycket "jobb". Justerade en drös med presentationer till sälj mfl och uppdaterade processdokument efter lite egna insikter. Testprocessen som jag arbetat mest med skall nu sjösättas i ett projekt och jag lär väl få gå in och stötta lite där initialt innan de är varma i kläderna, test är ju något jag kan rätt bra.

Sambon hade glömt busskortet hemma och ville ha skjuts hem så jag lyckades ta mig från jobbet i tid idag, men min plan att fota på vägen hem gick om intet. Ungarna var på träning och de brukar ha käkat middag själva på måndagar innan träningen, Henrik var inte hungrig, bara aptrött (plus att vi hade stannat och köpt en macka på macken på vägen hem för då var han dödhungrig) och själv klarar jag mig alltid på lite yoghurt och någon macka. Så vi svängde förbi affären och köpte yoghurt/fil och lite pålägg istället.

På vägen hem hade jag kommit på att jag hade glömt kameran och stativet i Luleå. Kände inte för att fota handhållet med gamla kameran så jag bestämde mig för att dagens promenad fick vara i Luleå efter att jag hämtat kameran på jobbet. Henrik hade absolut ingen förståelse för detta, vad då är det hela världen att du inte kan fota/måste fota med gamla kameran utan stativ. Nä hela världens undergång är det ju inte men har jag gett mig in på ett projekt vill jag gärna göra det som jag tänkt mig. Hade ju några dagar i början där jag försökte mig på handhållet med NEX-5N men det blev ju inget bra. Mörkt ute = stativ är ett måste.

Så efter att jag hämtat barnen på träningarna så brummade jag tillbaka till Luleå. Hämtade kameragrejerna och gick mot Mjölkuddskyrkan som är så cool med sin kupol men jag blev besviken efter de 3 kilometerna dit. Dels var det stora snöhögar som täckte delar av kyrkan från det håll jag hade velat fota, det stod fullt med bilar utanför och fanns absolut ingen belysning på kupolen. Gjorde sig inte alls bra som nattfoto. Provade att klättra upp på en snöhög och provade ta en bild men nä inte bra. Får åka någon dag i solnedgången istället, ljuset borde falla fint på kupolen då. När jag gick över parkeringen försvann plötsligt ena benet under mig, hade trampat i ett riktigt djupt vatten- och issörjefyllt hål. Föll framåt och lyckades ta i mig med händerna och armbågarna. Fick ont som attans i handflator, ena armbågen och ett knä. Men var glad att jag inte skrapade sönder varken byxorna eller min nya jacka. Då hade jag varit riktigt arg. Nu blev jag bara väldigt blöt om ena foten och smärtan då.
Gick tillbaka in mot stan och fick lite fotoångest, vad sjutton skulle jag fota nu då. Funderade på luleljus på brandstationen men nä kände inte för det. Fortsatte ner på Gültzauudden och gick upp till igloon men det stod folk utanför och rökte så jag vände om. Nu var jag verkligen nedslagen. Fortsatte runt udden, ja ha Bergnäsbrons klotter får det väl bli idag oxå då. Stannade och tog det som får vara dagens bild. En ung man gick förbi med sin hund, fick underlig blick när jag stod där och fotade klotter. Nu har jag 3 väggar kvar på bron tror jag. Två väggar ligger ju dessutom i mitt Misc-album så de "får" jag ju ta om :-)
Stannade även till vid Vita duvan och tog en bild där, dit skall jag oxå tillbaka någon dag när ljuset är bättre. Den byggnaden skulle kunna vara väldigt fin kvällstid med lite belysning. Luleå borde rent allmänt tänka lite mer på att lysa upp sina byggnader. Vita duvan blev helt sned av vindvinkelobjektivet så nästa gång får det bli med 19 mm istället, det var helt svart när jag fotade, såg bara den upplysta gången mellan husen till höger. Hittade ett dokument om byggnadsminnen i Luleå (Vita duvan är ett av dem), har fotat flera av dem redan har jag insett. Några till kommer det säkert att bli och andra i repris.

Lyckades i alla fall gå 11,44 km (under 2 timmar) innan jag var tillbaka vid bilen och kunde köra hem. Var hemma 22:30.

Inga kommentarer: